Agnieszka Chabrzyk: Co może być wyzwaniem po pracy w Facebooku?

Agnieszka Chabrzyk

8. 12. 2016Opinie

Witam Was na stronie Newsfeed.pl!

Bardzo mi miło powitać Was na stronach internetowych magazynu Newsfeed.pl. To miejsce, w którym jako Business Factory, dostawca platformy ROI Hunter – jedyny oficjalny Facebook Marketing Partner na cały region Europy Środkowo-Wschodniej – chcemy prezentować Wam najświeższą wiedzę i najlepsze praktyki dotyczące prowadzenia skutecznych kampanii marketingowych na Facebooku. Będziemy dostarczać Wam informacje i przykłady jak Facebook, jako szeroko zasięgowa platforma mediowa, może pomóc realizować Wasze cele – zarówno te komunikacyjne, wspierające markę, jak i te typowo sprzedażowe.

Na początek kilka słów o mnie. Ostatnie półtora roku spędziłam w Facebooku jako Client Partner na Region CEE i byłam odpowiedzialna za aktywną współpracę z największymi klientami, zwłaszcza z tymi z sektora Telco i Finansów. Pracowałam także z klientami z sektora e-commerce oraz FMCG. Moim zadaniem było pokazanie klientom szerokich możliwości Facebooka jako silnego medium, pomoc w budowaniu strategii komunikacyjnej oraz w przygotowaniu działań marketingowych i sprzedażowych na Facebooku i Instagramie.

Realizacja celów biznesowych na Facebooku

Praca w Facebooku to niezwykłe doświadczenie. Platforma ta rozwija się w spektakularnym tempie dając marketerom dostęp do zaawansowanych narzędzi, pozwalających na wieloetapową i dopasowaną do grupy docelowej komunikację i realizację celów biznesowych takich jak: budowanie świadomości czy rozważania marki, chęć zakupu, po generowanie leadów i konwersji. Facebook to także kopalnia insightów i wiedzy dotyczącej potencjalnych oraz obecnych klientów. W Polsce ponad 18 milionów osób używa regularnie Facebooka spędzając na nim codziennie ponad 50 minut i te statystyki rok do roku rosną. 3 z 5 użytkowników traktuje Facebooka jako źródło informacji o nowych produktach. Te liczby skutkują dynamicznym wzrostem budżetów mediowych inwestowanych w platformę.

Wśród dojrzałych i świadomych marketerów obserwujemy trend przesuwania istotnych części budżetów ATL’owych oraz online’owych właśnie na Facebooka i Instagrama. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ oprócz szerokiego zasięgu mamy tu dodatkowo najwyższą precyzję targetowania jak i możliwość szczegółowej analizy wpływu poniesionych inwestycji na biznes. I te fakty stanowią ogromną przewagę Facebooka względem innych mediów. Jest zatem coraz więcej klientów dostrzegających, że kampanie na Facebooku zarówno te brandowe jak i preformance’owe, po prostu świetnie działają.

Czym jest marketing na Facebooku?

Coraz więcej dużych, jak i mniejszych, marek zaczyna rozumieć, że trzeba być tam gdzie są ich potencjalni i obecni klienci, czyli na Facebooku i na urządzeniach mobilnych. Bo to właśnie tam – wpatrzeni w ekrany swoich komórek i newsfeeda – ludzie spędzają najwięcej czasu. To też wiąże się ze sporym wyzwaniem dla marketerów. Dlaczego? Bo marketing na Facebooku rządzi się nieco innymi prawami. Jest to bowiem miejsce gdzie jako użytkownicy chcemy otaczać się tylko gronem osób i treściami, które są dla nas ważne. Facebook to źródło odkrywania informacji dotyczących zagadnień, które nas najbardziej interesują. To także miejsce kontaktu z naszymi znajomymi, przyjaciółmi czy rodziną.

To naprawdę Facebook to bardzo intymna przestrzeń, w której jako użytkownicy chcemy dostawać tylko takie treści, które nas interesują, pasują do naszych upodobań i trybu życia. Oznacza to dla marekterów spore wyzwanie zarówno po stronie odpowiedniego doboru ludzi potencjalnie najbardziej zainteresowanych ich produktem czy ofertą, jak i przedstawienia tej oferty w dopasowany do profilu tejże grupy docelowej sposób. Czas atakujących nas zewsząd, intruzywnych reklam dawno za nami. Nie chcą tego klienci, a i sam Facebook stworzył mechanizm, który zabezpiecza użytkowników przed niedopasowaną komunikacją i agresywną reklamą. Służy do tego wskaźnik ‘relevance score’ i mechanizm platformy, który po emisji reklamy szybko widzi czy grupie docelowej dana reklama się podoba, czy do niej pasuje czy też nie.

Mając wiedzę o zachowaniach użytkowników oraz o tym jak stworzyć dobrą kreację na Facebooku można doskonale dotrzeć do swoich obecnych i potencjalnych klientów, po to, aby oferować im swoje produkty i usługi w miejscu i czasie, w którym użytkownicy najbardziej ich potrzebują. Możemy zatem zarządzać dotarciem naszej reklamy do wybranych, nawet bardzo wąskich grup osób, z odpowiednio dobranym do ich potrzeb komunikatem i kreacją. Zrobimy to też w miejscu, w którym przebywają, na urządzeniu, którego właśnie używają i w czasie, kiedy ich skłonność do obejrzenia naszej reklamy będzie najwyższa.

z16000678vbiuro-facebooka-w-warszawie-slynny-facebookowy-wa

Fakty i mity

Niestety wciąż krąży sporo mitów o Facebooku, choćby te głoszone przez małe tzw. ‘Social mediowe’ agencje i niektórych niedoinformowanych marketerów, że Facebook to wciąż zbieranie polubień, udostępnień czy budowanie zaangażowania przypadkowych fanów. Wciąż obserwuję dużych graczy z poważnych branż wydających spore budżety na działania stricte socialowe, które nie przynoszą im realnego biznesu. To ewidentny problem niskiej edukacji marketerów oraz ich agencji – gdzie wciąż brakuje świadomości, że Facebook jest potężną platformą marketingową.

Sam Facebook od dawna otwarcie mówi, że polubienia naszej marki kompletnie nie przekładają się na sprzedaż. Zatem wydawanie budżetów na pozyskanie fanów zamiast na pozyskanie konkretnych leadów i konwersji po prostu mija się z celem.

Widząc wciąż tak wiele nieskutecznych praktyk oraz jednocześnie ogromny potencjał tego rynku, postanowiłam zrobić kolejny krok i stanąć na czele Business Factory i ROI Huntera w Polsce – po to, aby m.in. edukować rynek, zachęcać szersze grono klientów do ‘otwarcia oczu’ na prawdziwe możliwości Facebooka, włączenia platformy do działań zarówno wizerunkowych jak i sprzedażowych, do wyznaczania poprawnych biznesowych celów i KPIs, oraz monitorowania efektów tych działań na bieżąco. I muszę Wam przyznać, że choć to spore wyzwanie, to widzę fantastyczne efekty tej pracy.

Chcemy, abyście byli na bieżąco

Portal Newsfeed.pl to miejsce, w którym chcemy pokazywać profesjonalne narzędzia i skuteczne strategie działania na Facebooku i Instagramie. Dzięki naszej platformie, ROI Hunter, klienci mają możliwość automatyzacji, optymalizacji działań i tworzenia kreacji, a przede wszystkim obserwacji wyników kampanii w czasie rzeczywistym. Naszym celem jest pokazanie rynkowi, że każda wydana złotówka czy euro na Facebooka może przynieść konkretny zwrot z inwestycji.

Dzięki temu, że jesteśmy oficjalnym Facebook Marketing Partnerem, mamy dostęp do najświeższej wiedzy nt. nowych rozwiązań i produktów. Chcę zatem dbać o jakość przekazywanych Wam tutaj informacji po to, aby wiedza ta była jak najbardziej rzetelna i przydatna.

Pamiętajcie, że Newsfeed.pl jest portalem otwartym. Zatem jeśli przeprowadziłeś(aś) kampanię, której wynikami chcesz się podzielić z branżą, to wystarczy wysłać do nas e-mail: redakcja@newsfeed.pl (podając opis kampanii, numery kont reklamowych – identyfikator konta AD oraz nazwę i numer kampanii – ID grupy reklam). Z chęcią przeanalizujemy Twoje działania i jeśli są naprawdę dobre, a Ty wyrazisz na to zgodę – z radością je tutaj opublikujemy. Chcemy, aby najlepsze kampanie i praktyki ujrzały światło dziennie i pomogły innym wykorzystać pełen potencjał Facebooka i Instagrama.

Już nie mogę się doczekać Waszych zgłoszeń!

Agnieszka Chabrzyk

To Cię może zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares