Certyfikacja Blueprint – jak i dlaczego

18. 9. 2017Porady

W ślad za programem Google Partners, Facebook wprowadził program edukacyjny Blueprint. Program obejmuje też certyfikaty poświadczające, że jesteś ekspertem w dziedzinie reklamy na Facebooku. Tak przynajmniej twierdzą jego autorzy.

Czym jest certyfikat Blueprint?

Jak sama nazwa wskazuje, certyfikaty wywodzą się z kursów Blueprint. Certyfikacja ma łącznie 3 poziomy:

Core Competencies Exam

Pierwszy poziom poświadcza opanowanie podstawowych kompetencji. Po przejściu kursu nie otrzymujemy żadnej odznaki. Na teście pojawia się kilka pytań o Reach & Frequency i kampanie brandingowe, ale też o Atlas, podstawy optymalizacji kampanii i cele reklam. Aby zaliczyć test, należy mieć doświadczenie w przygotowywaniu i optymalizacji kampanii oraz zapoznać się z treścią wszystkich kursów przygotowujących do egzaminu. Pytania mają często charakter teoretyczny i obejmują tematycznie całą platformę. Nie licz na to, że zdasz test tylko dlatego, że na co dzień zarządzasz kampaniami.

Buying Professional Exam

Kolejny poziom jest już znacznie trudniejszy. Po zdanym egzaminie otrzymujemy certyfikat Buying Professional. Aby podejść do testu na trzecim poziomie, musimy najpierw zdać test z drugiego poziomu. Ten test obejmuje więcej zagadnień praktycznych. Znajdziemy tu parę pytań dotyczących R&F, jednak większość zadań dotyczy praktycznych zagadnień, takich jak optymalizacja kampanii, best practices, umiejscowienie i targetowanie. Jednocześnie trzeba rozumieć, na jakiej zasadzie działają pomiary przy pomocy Pixels oraz SDK. Aby podejść do tego egzaminu, na pewno nie wystarczy nam wiedza z kursów e-learningowych. Pytania praktyczne wymagają solidnego doświadczenia w tworzeniu kampanii.

Planning Professional Exam

Egzamin końcowy z planowania kampanii dotyczy głównie pomiarów, pracy z publicznością i wdrażania zaplanowanych strategii. To kolejny test bogaty w pytania na tematy takie jak R&F, Atlas i kampanie brandingowe. Warto nie tylko zapoznać się z teorią, ale też sprawdzić wszystkie funkcje Reach & Frequency w praktyce.

Przebieg egzaminu

Na tej stronie możemy zapisać się na egzamin i przeglądać poszczególne zagadnienia. Warto wspomnieć, że każdy z poziomów certyfikacji kosztuje 150 USD. Aby zaliczyć pierwszy poziom, musimy więc zainwestować co najmniej 300 USD.

Jeżeli postanowimy podejść do egzaminu, warto najpierw zapoznać się z materiałami, a dopiero potem zarezerwować termin – materiałów są bowiem ogromne ilości.

Jak połączyć Facebooka z Google Adwords?

Jeżeli jesteśmy zainteresowani kursem online (punktów testowania offline jest niewiele), wybieramy opcję „Zaplanuj egzamin” w odnośniku powyżej, znajdujemy odpowiedni kurs i wariant „I want to take this exam as an online proctored exam.” Po zapoznaniu się z warunkami ogólnymi, można przejść do wyboru terminu. Czas oczekiwania wynosi zazwyczaj tydzień.

Test zdajemy w aplikacji Pvproctor. Przed samym testem warto sprawdzić, czy wszystko działa. Najlepiej zrobić to jeszcze przed opłaceniem kursu i nie zostawiać niczego na ostatnią chwilę. Aplikacja czasami zawiesza się i może się zdarzyć, że w ciągu zalecanych 15 minut nie zdążysz przygotować ustawień, zrobić zdjęcia dowodu osobistego i ustawić dźwięku. Konsultant, który podczas egzaminu będzie czuwać nad jego prawidłowym przebiegiem, może nie zdążyć sprawdzić pomieszczenia i okolicy biurka.

Najlepiej zdawać egzamin w pustej salce konferencyjnej. W mieszkaniu problemem może być nawet paczka chusteczek na biurku, dlatego warto uniknąć niepotrzebnego zamieszania. Zasady Facebooka są w tym zakresie naprawdę surowe i w pobliżu biurka nie może znajdować się nic, nawet jedzenie ani napoje. Wszelkie monitory i urządzenia zewnętrzne muszą być odłączone.

Każdy z testów trwa 75 minut i obejmuje ok. 60 pytań. Test zawiera pytania wielokrotnego wyboru, przy czym niektóre z pytań mogą mieć więcej niż jedną poprawną odpowiedź – liczba prawidłowych odpowiedzi jest jednak zawsze podawana.

Po przejściu wstępnej kontroli i porządków z proctorem egzamin ma formę pisemną. Jeżeli wszystko działa i nie mamy problemów technicznych, dalsza część testu przebiega już bez komunikacji z proctorem. Aby otrzymać pozytywną ocenę, trzeba uzyskać 70% punktów, czyli ponad 700 punktów z tysiąca.

O czym warto pamiętać?

Test jest w całości w języku angielskim, co z punktu widzenia certyfikacji jest zrozumiałe. Jeżeli jednak jesteśmy przyzwyczajeni do korzystania z platformy w języku polskim, warto przygotować się do tej zmiany. Jednak nawet gdy korzystamy z platformy w języku angielskim, możemy natrafić na niejednolitą terminologię i może okazać się, że np. custom audiences występowały pod inną nazwą.

Facebook bardzo szybko wprowadza nowe możliwości targetowania i umiejscowienia reklamy. Jeżeli śledzimy te zmiany albo korzystamy z narzędzia połączonego z API, w którym widzimy nowości wcześniej niż pozostali użytkownicy, niektóre pytania mogą nas zaskoczyć. Mogą bowiem pojawić się wątpliwości, czy pytanie jest podchwytliwe, czy może pytanie jest po nieauktalne.

Po zakończeniu testu aplikacja natychmiast zamyka się. Niestety nie widzimy wyniku testu od razu. W ciągu dwóch dni powinniśmy jednak otrzymać mejlowo wynik testu i (ewentualny) certyfikat.

Jak targetować reklamę do ludzi zamożnych?

W skrócie – nawet jeżeli na co dzień pracujemy z reklamami, test może nas zaskoczyć. Jest to spowodowane jego szerokim zakresem tematycznym, który obejmuje wszystkie rodzaje zakupu reklamy i wszystkie jej cele.

Dla kogo przeznaczone są certyfikaty?

Sam certyfikat nie gwarantuje, że jego posiadacz jest w stanie tworzyć wysokiej jakości kampanie na Facebooku. Pokazuje jednak, że dobrze orientuje się w platformie i różnych opcjach zakupu reklamy.

Certyfikacja może pomóc początkującym freelancerom w pozyskaniu nowych klientów. Jeżeli jednak marzy nam się praca w agencji, certyfikacja nie jest konieczna – wystarczy przejść poszczególne darmowe kursy i wypróbować zarządzanie kampaniami w praktyce. Prawdopodobieństwo, że będą nam potrzebne wszystkie zdolności związane z certyfikacją, jest znikome, a w razie potrzeby można zdobyć je dzięki praktyce.

Jak wybrać skuteczną agencje social media?

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares