Bot na Messengerze – tani generator leadów?

Szymon Szott

7. 9. 2018Porady

Pisaliśmy o tym już wiele razy, ale podkreślimy to również w tym artykule – obecnie trwa olbrzymi “bum” na boty, a sztuczna inteligencja rozwija się w ogromnym tempie. Jeśli wciąż nie stworzyłeś żadnego chatbota na Messengerze, to zapewne nie wiesz, jaką skutecznością cieszy się ta funkcjonalność. Bot może jednak nie tylko odpisywać na wiadomości, ale również być generatorem bardzo tanich leadów. Jak skonfigurować go w takim celu?

Tworzenie bota na potrzebę zbierania leadów pokażę Wam na przykładzie Chatfuela, jednej z najpopularniejszych platform do obsługi i tworzenia chatbotów na Messengera. Cały proces przeprowadzimy na świeżej, testowej stronie na Facebooku. Bot będzie działał na zasadzie “zgłoszenia” – użytkownik rozpocznie interakcję z botem poprzez komentarz pod postem na fanpage’u.

Stwórz ofertę

Jeśli chcesz, aby ludzie zgłaszali się do Twojego bota, to musisz coś im zaoferować. Nikt nie poda Ci swojego adresu e-mail dla zabawy, odbiorcy muszą czuć wartość dodaną, którą otrzymają po udostępnieniu swoich prywatnych danych. Tutaj możesz zastosować różne taktyki – zwykły “giveaway” dla każdego lub poinformować odbiorcę wprost, że dostanie darmowego e-booka za podanie swoich danych. Decyzję pozostawiam Tobie.

Stwórz ofertę

Wykorzystaj Chatfuela

Teraz przyszedł czas na gwóźdź programu – tworzenie chatbota. W tym konkretnym wypadku jest to mocno przesadzone określenie, gdyż cały proces jest banalnie prosty. Ba, ciężej będzie skonfigurować “normalnego” bota, odpowiadającego na wiadomości użytkowników. Wejdź na stronę Chatfuela, zaloguj się swoim prywatnym kontem na Facebooku. Pamiętaj jednak, że nie połączysz fanpage’a z botem, jeśli nie będziesz posiadał na nim roli administratora! Po zalogowaniu zobaczysz posiadane przez siebie boty. Wybierz “Create new bot” a poźniej “Blank bot”.

Wykorzystaj ChatfuelaPołącz chatbota

Połącz bota ze stroną

Kiedy jesteś już zalogowany na stronie Chatfuela, przejdź do zakładki “Configure”, którą znajdziesz na lewym pasku menu. Na górze zobaczysz strony, którymi zarządzasz. Wybierz interesującą Cię pozycje klikając “Connect to page”. Informacja “Published” informuje Cię o pomyślnym połączeniu.

połącz bota ze stroną

Dodaj zasady

Kiedy masz już stworzonego i połączonego ze stroną bota, przyszedł czas na stworzenie samej konfiguracji. Przejdź do zakładki “Grow”. Następnie zlokalizuj okienko zatytułowane”Acquire users from comments”. Wybierz w nim “+Add Rule”. Nazwij nową zasadę oraz wybierz odpowiednie ustawienia. Polecam skorzystać z opcji “Specific post”, aby zbierać leady tylko z przeznaczonego do tego postu oraz opcję “Comments Matching a Rule”, w celu wyeliminowania osób niezainteresowanych darmowym produktem. Należy jednak pamiętać, że drobna literówka w czyimś komentarzu pozbawi Cię cennego leada.

Jeśli korzystasz z polecanych przeze mnie opcji, to w pierwszym polu wklej link do posta. Znajdziesz go w pasku URL po kliknięciu na czas jego publikacji na Facebooku. W drugim polu wpisz słowa kluczowe, na które ma reagować bot. U mnie standardowo – “ebook”.

PS. Jeśli wiesz, że użytkownicy mogą mylić się komentując, warto dodać inny wariant. U mnie to będzie np. “e-book”.

Ostatnie pole to miejsce na wiadomość, jaką otrzyma użytkownik. Należy poprosić go, aby jeszcze raz wpisał dane słowo. Jest to wymóg Facebooka, także tutaj nie ma pola do manewru. Może to być oczywiście dowolny ciąg znaków, jednak dla uproszczenia warto polecić wpisanie tego samego słowa co w komentarzu.

konfiguracja bota

Konfiguracja “sztucznej inteligencji”

Super, prawie gotowe. Teraz przejdź do zakładki “Set up AI”, w której ustawisz sposób odpowiedzi bota. Wybierz “+Add AI Rule”. W lewym okienku wpisz słowa kluczowe, których użyłeś w powyższym kroku, a w prawym (po zmienieniu TEXT na BLOCK) wpisz nazwę bloku, który później będzie służył do nawigacji w drzewku chabota.

konfiguracja AI

Zbuduj komunikację

Przyszedł czas na stworzenie konkretnych odpowiedzi, jakie udzieli bot oraz sposobu przekazania produktu. Przejdź do zakładki “Automate” i zlokalizuj w drzewku nowopowstały blok z poprzedniego punktu. Narazie nic w nim nie ma, ale z paska ikon wybierz “+”, po czym dodaj “User Input”. Następnie wypełnij pola w odpowiedni dla siebie sposób.

Następnie dodaj blok tekstu a w nim przycisk. Jako, że rozdaję darmowego e-booka, przekierowuję odbiorcę na dedykowany landing page. Pod przyciskiem ustawiam docelowy URL.

Zbuduj komunikacje

Podziwiaj rezultaty!

Wszystko jest już gotowe. Teraz możesz przetestować bota. Wejdź na swój profil, skomentuj post (przetestuj również inne słowa) i ciesz się wartościowymi leadami, zdobytymi małym nakładem pracy.

testuj bota

bot darmowy ebook


 

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares