Jak będzie wyglądał Facebook przyszłości?

6. 11. 2018Opinie

Facebook zdaje sobie sprawę, że sam News Feed nie podtrzyma popularności Facebooka na zawsze.
Z tego względu administracja portalu szuka innych rozwiązań, które zapewnią platformie możliwość rozwoju na lata. Mark Zuckerberg podkreśla znaczenie prywatnej komunikacji z rodziną, znajomymi i markami.

Najnowsze dane Facebooka wskazują, że użytkownicy portalu wymieniają między sobą 100 miliardów wiadomości i ponad 1 miliard materiałów w Stories dziennie. Jest to klarowny sygnał sugerujący dalszy kierunek rozwoju i konieczność zmian zmian w sposobie funkcjonowania portalu. Facebook chcąc zapewnić sobie pole do wzrostu z pewnością będzie powoli przesuwał ciężar działań w tym kierunku.

Facebook odnotował w Q3 2018 wolniejszy wzrost dochodów (rok do roku). W Q3 2016 wyniósł on 59%, w Q3 2017 49% zaś w Q3 2018 “jedynie” 33% (który biznes nie chciałby wzrosnąć “jedynie” 33% rok-do-roku :)). W żadnym razie nie należy jednak spodziewać się “końca Facebooka” – wręcz przeciwnie. Dane sprzedażowe, które oglądamy oznaczają po prostu, że Facebook powoli “dorośleje” jako globalna firma zdobywając i wypełniając kolejne rynki.

Dla reklamodawców to bardzo dobra informacja. Facebook z pewnością pracuje nad masą nowych rozwiązań, które zapewnią firmowym “korzeniom” więcej przestrzeni. Z korzyścią dla użytkowników, reklamodawców i udziałowców. Gdzie zatem Facebook położy większy nacisk w nadchodzącym 2019 roku (i dalej)?

Messenger i WhatsApp

Mark Zuckerberg przyznał, że użytkownicy wysyłają o wiele więcej zdjęć, wideo i linków w komunikatorach niż bezpośrednio na portalu. Potencjał tych kanałów jest duży, szczególnie w krajach rozwiniętych gdzie spopularyzowane jest użycie komunikatorów takich jak WhatsApp czy Messenger. Każdego dnia użytkownicy tych aplikacji wysyłają ponad 100 miliardów wiadomości dziennie. Na rynku amerykańskim nadal głównym konkurentem pozostaje iMessage, który jest “standardowo” ustawiany jako domyślny komunikator w sprzęcie dostarczanym przez Apple.

Facebook Messenger statystyki

Statystyki Messengera (źródło: techcrunch.com)

W nadchodzącej przyszłości możemy z pewnością oczekiwać intensywnej monetyzacji Messengera i WhatsAppa. Portal stara się opracować sposób, który z jednej strony pozwoli markom na bezpośredni kontakt z (potencjalnymi) klientami a z drugiej nie zniechęci użytkowników do korzystania z platformy. Jest to trudne zadanie. Szczególnie ze względu na fakt, że większość użytkowników traktuje komunikatory jako swojego rodzaju “prywatny kanał” do którego marki nie powinny mieć wstępu.

Odpowiednia monetyzacja komunikatorów to bez wątpienia jeden z najwyższych priorytetów Facebooka na najbliższe lata. Nie mamy więc wątpliwości, że Facebook poradzi sobie z wypracowaniem optymalnego modelu.

Facebook/Instagram Stories rosną w siłę

Jak podaje Zuckerberg, rozwijanie Stories na Facebooku idzie coraz lepiej. Ponad 1 miliard osób dziennie korzysta z tej funkcjonalności na Facebooku, w Messengerze i na Instagramie. Na Snapchacie (który wymyślił Stories) ta liczba sięga “ledwie” 186 milionów dziennie.

Facebook / Instagram Stories porównanie

Dzienna liczba użytkowników Stories (źródło: techcrunch.com)

Stories to obok samego video bez dwóch zdań największy motor napędowy do wzrostu. Mówią, że naśladownictwo to najwyższa forma komplementu ale Snapchat chyba nie jest zadowolony z takiego uznania.

Porównanie wzrostu Stories

Wzrost stories Instgram vs. Snapchat vs. Facebook (źródło: Statista)

W kwestii dalszego rozwoju Stories Facebook musi rozwiązać dwa główne problemy. Pierwszym z nich jest fakt, że wiele małych i średnich biznesów, które inwestowały w reklamę na Facebooku (głównie w News Feed) ma trudność z przygotowaniem jakościowych materiałów video. Szczególnym problemem są materiały  w formacie 9:16 prezentowane w Stories.

Żeby zaadresować ten problem Facebook podjął już kilka działań, które z pewnością ułatwią przygotowanie tych materiałów. Jednym z nich jest wprowadzony ostatnio Facebook Video Creation Kit. Dzięki temu rozwiązaniu każdy marketer będzie w stanie samodzielnie przygotować atrakcyjne video dostosowane do wszystkich umiejscowień (w tym Stories). Wystarczy wgrać swoje grafiki i teksty, chwilę popracować nad swoim indywidualnym stylem i gotowe.

Więcej na temat Facebook Video Creation Kit: Zmień statyczne obrazy w angażujące wideo – Facebook Video Creation Kit

Drugim problemem giganta z Menlo Park są przyzwyczajenia użytkowników Instagrama, którzy często pomijają reklamy w Stories i nie odwiedzają linków tam zawartych. Na tym polu z pewnością niedługo będziemy świadkami wielu nowych testów. Ulepszone “Shoppable posts”, niepomijalne reklamy w Stories (tak jak na Snapchacie) czy wbudowany w aplikację sklep internetowy to tylko kilka pomysłów, które na szybko przychodzą nam do głowy.

Dlaczego akurat takie rozwiązania? Wynika to w prostej mierze z przyzwyczajeń użytkowników, którzy nie chcą opuszczać aplikacji by dokończyć zakupy. Dlatego największym wyzwaniem w tym zakresie będzie takie opracowanie opcji zakupu pokazywanych produktów by była ona jak najbardziej naturalnie zintegrowana z aplikacją.

Więcej video na Facebooku

Oprócz rozwijania Stories, Facebook pokaże użytkownikom jeszcze więcej treści video – zwłaszcza reklam. Przyjęta nie tak dawno polityka promowania aktywnego oglądania video nie wygenerowała zakładanych wzrostów liczby użytkowników. Dzisiaj jednak Facebook twierdzi, że znalazł sposób na stworzenie pozytywnych wrażeń z pasywnego odbioru treści video. W związku z tym już wkrótce możemy spodziewać się zmiany algorytmu. Dzięki niej użytkownicy będą mogli zobaczyć więcej interesujących ich treści video. Dlaczego Facebook zdecydował się na ten ruch odpowiada sam Mark Zuckerberg:

Ludzie lubią oglądać dużo materiałów video. Dlatego już wkrótce usuniemy limity ilości materiałów video jakie wprowadziliśmy wcześniej. Oryginalnie wprowadziliśmy je gdy zauważyliśmy, że użytkownicy bardziej preferują pasywne oglądanie video niż interakcje z innymi użytkownikami portalu… Naszym wyzwaniem stało się opracowanie sposobu dzięki któremu ilość video będzie mogła rosnąć bez poświęcania interakcji między użytkownikami. Wierzę, że jesteśmy na dobrej drodze we wdrażaniu formuły, która nam na to pozwoli. Czuję, że otwiera się przed nami wiele ekscytujących możliwości. – Mark Zuckerberg

Pozostałe wyniki Facebooka w Q3 2018

W podsumowaniu wystąpienia Zuckerberg podkreślił również świetne wyniki innych produktów portalu:

  • 800 milionów użytkowników Marketplace;
  • 1 milion znalezionych miejsc pracy dzięki zakładce “Oferty pracy”;
  • 300 milionów dolarów zebranych w 2018 roku w ramach wprowadzonej opcji “zbiórek urodzinowych”

Biorąc pod uwagę zmianę w zachowaniach użytkowników czeka nas pewnie sporo zmian. Zdaniem wielu ekspertów o dochodach Facebooka w najbliższym czasie decydować będzie odpowiednia monetyzacja Messengera i Stories. Problemów jak pokazaliśmy powyżej jest kilka. Jesteśmy jednak przekonani, że nie jest to nic z czym Facebook nie jest w stanie sobie poradzić. Z niecierpliwością czekamy na rozwój sytuacji. Bo to, że czekają nas ekscytujące marketingowo czasy nie mamy wątpliwości.

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares