Facebook wprowadza zmiany w algorytmie. Co to oznacza dla branży?

Agnieszka Chabrzyk

19. 1. 2018Opinie

11 stycznia 2018 roku Mark Zuckerberg ogłosił, że jego celem na rok 2018 jest przeprowadzenie zmiany w algorytmie Facebooka i postawienie na takie treści, które pomogą uzyskać bardziej znaczące interakcje społeczne. Zmiany te spowodują ograniczenie postów od firm, marek i mediów, a zamieszczane treści powinny mieć określony standard – zachęcać do interakcji między użytkownikami.

Wiele osób stoi na stanowisku, że to kolejny błąd w niejasnej już strategii Facebooka. Nasz punkt widzenia dotyczący zmiany algorytmów jest jednak inny.

Nasza opinia

Uważamy, że zmiana w algorytmie Facebooka jest zdecydowanie korzystna dla użytkowników. Facebook zdecydował się zadbać o to by użytkownicy otrzymywali interesujące, dopasowane i angażujące ich treści. Oznacza to zaostrzoną walkę z “engagement baiting” czyli wszelkich amatorskich i prymitywnych form zaangażowania użytkowników. Każdy z nas spotkał i nadal spotyka się z komunikacją marek, które wykorzystują posty i akcje pod zbieranie polubień (np. lubisz wodę gazowaną – like, niegazowaną – serduszko) lub wymuszony sharing (“aby otrzymać dostęp podziel się tym wpisem ze znajomymi”).

Większość takiej komunikacji jest w najlepszym razie nudna w najgorszym irytująca. Wiele biznesów opierało lub nadal opiera na tym jednak swoją strategię działań na Facebooku. Wątpliwa “sztuka” w tym przypadku polega na tym, aby wydać jak najmniej budżetu i osiągnąć takie cele jak: wzrost ilości fanów, polubień i poziomu zaangażowania.

zmiany w algorytmie Facebooka

Takie możliwości platformy Facebooka były do osiągnięcia na platformie przed 2009 rokiem. Pamiętajmy jednak, że od tego czasu nastała istotna zmiana, której wielu marketerów nie potrafi zaadoptować w swojej strategii. Oprócz świetnej jakości treści, dobranych grafik, materiału video i narracji – trzeba jeszcze potrafić prowadzić skuteczne działania optymalizowane pod konkretne cele biznesowe. Od dawna już wiadomo, że polubienia czy sztuczne zaangażowanie nie przekłada się na sprzedaż generują biznesu. Wiele badań pokazało już, że osoby, które wykazują zainteresowanie daną marką niekoniecznie kupują częściej niż Ci, którzy tego zainteresowania nie wykazali.

Jak zmiana w algorytmie Facebooka wpłynie na firmy?

Naszym zdaniem pierwszym krokiem powinno być przedefiniowanie swojej strategii. Położenie nacisku zarówno na prowadzenie skutecznych działań pod budowę marki jak również na działania generujące sprzedaż na Facebooku. Wiąże się to z reewaluacją dotychczasowych KPI związanych z prowadzeniem działań na Facebooku. Oprócz wskaźników brandowych i zasięgowych warto także pokusić się o implementację wskaźników efektywnościowych.

Proces ten wymaga jednak zmiany myślenia w podejściu do biznesu, wiedzy, doświadczenia oraz czasu. Nikt nie lubi zmian, stąd wiele obaw i kontrowersyjnych opinii. Jednak dobrze zaplanowane i przeprowadzone kampanie koncentrujące się na wzroście konwersji to wyzwania, z którymi warto się zmierzyć.

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares