Instagram ujawnia sposób działania algorytmu

6. 6. 2018Nowości z Facebooka

Instagram postanowił udostępnić więcej informacji na temat działania algorytmu określającego sposób pokazywania się poszczególnych postów. Ma to być sposób na większą transparentność i integrację ze społecznością social media – zarówno z prywatnymi użytkownikami jak i z klientem biznesowym, którzy działają w tym kanale.

Instagram szczątkowe informacje o działaniu algorytmu przedstawiał już wcześniej, ale dopiero teraz poznaliśmy więcej szczegółów, zwłaszcza w kontekście mechaniki. Jakie korzyści płyną z algorytmu dla użytkowników i dlaczego jest on dla nich znaczącym ułatwieniem w przeglądaniu contentu?

Sprawdź, jakie zmiany w algorytmie Instagrama zauważyliśmy już w tym roku.

instagram algorytm insta stories insta relacje feed

Przede wszystkim na algorytm Instagrama największy wpływ mają trzy powyższe czynniki. Ich „waga” decyduje o kolejności wyświetlania poszczególnych postów. Te trzy elementy to:

  • Zainteresowanie – algorytm oceni Twoje zainteresowanie danym postem na podstawie tego, czy i jak użytkownik reagował na podobny content. Dla przykładu, Instagram porównuje zaangażowanie w przypadku materiałów wideo i zdjęć i na tej podstawie częściej wyświetla dany typ postów. Co ciekawe, w działaniu algorytmu pomoże także specjalne narzędzie służące do rozpoznawania obrazów i ich treści. To duża i potencjalnie bardzo wpływowa nowość.
  • Aktualność – ważnym czynnikiem jest także czas publikacji posta. Wielu użytkowników narzekało, że widzą zbyt wiele „starych” postów, dlatego teraz kryterium „aktualności” dodatkowo zyska na znaczenie. To kolejny wyraźny sygnał, że Instagram słucha głosu użytkowników i dopasowuje algorytm do ich oczekiwań.
  • Relacje – ostatni kluczowy czynnik to relacje użytkownika z autorem posta, oparte na tym, jak często reagowaliśmy na czyjś content w przeszłości. Wpływ mają mieć na to jednak nie tylko polubienia zdjęć, ale także komentarze, reakcje na komentarze, prywatne wiadomości (direct message) czy wzajemne oznaczanie się w swoim contencie (np. użytkownik A wstawia zdjęcie i oznacza użytkownika B – wówczas siła „relacji” według algorytmu znacząco rośnie).

Co prawda to głównie czynniki, z których już w większości i tak zdawaliśmy sobie sprawę (na podobnej zasadzie działa także przecież legendarny newsfeed Facebooka), ale narzędzie służące do rozpoznawania obrazów jest w tym kontekście sporą nowością. Mało tego, jednocześnie potencjalnym ogromnym plusem Instagrama!

Jak prowadzić Instagram Stories? Sprawdź!

Narzędzie rewolucyjne dla Instagrama?

Nad podobnym narzędziem pracował/pracuje także Facebook i cały czas je rozwija. Wyniki testów są coraz lepsze, a Facebook udostępnia powoli wyszukiwanie oparte o obrazy.

Wydaje się, że to narzędzie jest wprost stworzone dla Instagrama i jego wymogów. To w końcu kanał social media bazujący na wrażeniach wizualnych i treściach graficznych/video. Im lepsze i bardziej inteligentne będą możliwości jego wyszukiwania czy sortowania, tym lepiej dla użytkowników. Informacja, że działanie narzędzia już jest brane pod uwagą dla działania algorytmu, jest bez wątpienia ciekawa także dla marketerów.

Nietrudno się domyślić, jak narzędzie będzie wykorzystane. Dla przykładu – wyświetlanie podobnych treści na podstawie obiektów na zdjęciu, np. psów, na podobnej zasadzie, jak obecnie możemy wyszukiwać content poprzez hashtagi.

insta algorytm feed tablica chronologiczne posty instagram

Kolejny aspekt to walka z fałszywymi hashtagami. Dzięki nowemu narzędziu algorytm będzie mógł obniżać zasięg postów, które wykorzystują popularne hashtagi nieoddające treści na zdjęciu. Np. zdjęcie z gór nie powinno raczej wykorzystywać hashtagów #sea czy #beach. To może wprowadzić pewne zmiany zarówno dla marketerów, jak i influencerów, próbujących w ten sposób zbudować sztuczny zasięg contentu. Już niedługo takie “wyłudzanie” może być bardzo bolesne.

Sprawdź również: Jak pokonać zmiany algorytmu na Facebooku

Algorytm Instagrama – fakty i mity

Instagram postanowił obalić także kilka mitów związanych z algorytmem wyświetlania zdjęć i filmów.

  • Nie jest planowany powrót do chronologicznego porządku wyświetlania postów, nawet jeśli znaczenie czasu publikacji wzrośnie.
  • Algorytm sam z siebie nie promuje typu postów zdjęć/wideo – to wszystko zależy od użytkownika i jego zachowań w serwisie.
  • Nie ma żadnych kar za zbyt częste postowanie, ale algorytm może przerywać publikacje od jednej osoby treściami innych osób, aby cały strumień nie był zarzucony contentem jednej osoby (np. post x, post y, post x, post z, post x).
  • Algorytm działa tak samo dla kont biznesowych i prywatnych – są traktowane na równych zasadach i mają podobne szanse na wyświetlanie się w feedzie (choć to jednak odrobinę trudniejsze, by firma oznaczała zdjęcia z użytkownikami…).

Choć wiele osób narzekało na wprowadzenie algorytmu i odejście od chronologicznego porządku w feedzie, to wyniki mówią same ze siebie. Przed zmianami użytkownicy spędzali korzystając z aplikacji średnio 21 minut dziennie, a teraz ten czas wzrósł do 24 minut dziennie (średnie na użytkownika).

Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to dużą różnicą, jednak wystarczy wziąć pod uwagę liczbę użytkowników serwisu (około 800 milionów aktywnych) i pomyśleć, że każdy z nich spędza średnio trzy minuty więcej na oglądaniu Instagrama. To trzy minuty więcej przeglądania zdjęć, filmów i… reklam :)

Masz konto biznesowe na Instagramie? Sprawdź, jak je prowadzić!

To Cię może zainteresować:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares