Jak uruchomić międzynarodową kampanię na Facebooku

20. 11. 2016Porady

Rośnie łączność internetowa między ludźmi na całym świecie. Podczas, gdy w roku 2012 komunikowało się online 2,7 miliarda ludzi, przewidywania na rok 2018 mówią o 30% wzroście użytkowników do liczby 3,82 miliarda. Badania dowodzą, że w minionym roku w sieciach społecznościowych spędzało czas aż 900 milionów ludzi. Dzisiejsi użytkownicy stają się powoli klientami globalnymi.

Jeśli zamierzacie wyruszyć ze swoim biznesem poza granice kraju, przyda się Wam kilka poniższych rad. Światowy rynek e-commerce tworzy obecnie 361 milionów ludzi na całym globie. Facebook ze swoją 1,7 miliardową społecznością aktywnych użytkowników, stanowiącą jedną piątą światowej populacji ludności, odgrywa wyjątkową rolę we wsparciu firm pragnących dotrzeć do klientów gdziekolwiek na świecie.

Ludzie na Facebooku i na Instagramie znajdują się w centrum osobistych połączeń i poszukiwań. Przetrząsają informacje o nowych produktach i usługach, podczas gdy niemal 50 milionów firm w tym samym czasie i miejscu poszukuje swoich klientów, chociaż tylko 30% ich fanów pochodzi z zagranicy.

W jaki więc sposób uruchomić kampanię, która przekroczy granice Waszego kraju? Przed rozpoczęciem warto przemyśleć następujące zagadnienia:

  • Dobierz odpowiednie narzędzia z oferty Facebooka
  • Testuj wizuale dla różnych krajów
  • Postaraj się zrozumieć zachowanie klientów z danego kraju

Poznaj swoich klientów

W celu lepszego poznania swoich obecnych i potencjalnych klientów spoza Twojego kraju, można skorzystać z Audience Insights. Narzędzie zawiera dane demograficzne, lokalizację, zainteresowania, psychografiki i opisy zachowań zakupowych. Możecie na przykład zauważyć, że Wasi długoterminowo dochodowi klienci to w 70% kobiety, które gustują w sieciowych high-end markach i mieszkają na przedmieściach określonych terenów geograficznych. Dzięki tym informacjom jesteście w stanie w sposób właściwy zaadresować użytkowników w różnych krajach.

Wskaż kluczowe segmenty odbiorców

Określ, które segmenty odbiorców chcesz zaadresować i w jaki sposób chcesz z nimi nawiązać kontakt. Interesująca do celów reklamowych może być na przykład grupa potencjalnych klientów, którzy wykazują określoną spójność z marką i prenumerują newsletter. Poprzez segmentację tej grupy do różnych kategorii łatwiej Wam będzie sformułować i wycelować komunikat do tych, którzy Waszą kampanią są rzeczywiście zainteresowani.

Optymalizuj z myślą o urządzeniach mobilnych

Należy pamiętać o tym, że coraz więcej ludzi na całym świecie przegląda sieci społecznościowe na urządzeniach mobilnych. Weź to pod uwagę planując swoje aktywności marketingowe, obserwując metryki czy możliwości zakupowe. Poświęć trochę czasu na przetestowanie reklam i wizuali dla telefonu i komputera i pamiętaj, by dla każdej specyfiki ustawić właściwy bid.

Zainstaluj Facebook Pixel oraz SDK

Zainstalowanie w witrynie internetowej Facebook Pixel a App Events w aplikacji mobilnej Facebook SDK rozszerzy wydajność targetowania. Jeśli w różnych krajach używacie innej witryny, warto założyć nowy Ad Account dla każdego z krajów i wstawić niezależne piksele. Kampania będzie wtedy przejrzysta a jej wyniki się nie pomieszają.

Zrozum ścieżkę konwersji

Kiedy już zaimplementujesz Facebook Pixel, SDK oraz wydarzenia, przyjrzyj się, którędy wiedzie ścieżka konwersji Twoich klientów w poszczególnych krajach. Analiza tych danych pomoże zrozumieć typowe zachowania zakupowe a w efekcie i właściwie zaplanować strategię. Jeżeli zaobserwujesz na przykład, że Twoi klienci oglądają produkt na urządzeniu mobilnym, ale zakupu dokonują na komputerze, możesz przykuć ich uwagę za pomocą widea na telefonie a proces dokończyć przy użyciu reklamy na komputerze z wezwaniem do zakupu.

Wypróbuj różne wizuale w różnych krajach

Wykorzystanie jednego wizualu reklamy na wszystkich rynkach nie wystarczy. Każda widownia może reagować na coś innego. Dla przykładu niemieccy klienci mogą zwracać więcej uwagi na kwestie jakości produktu, podczas gdy amerykański konsument skupi się na cenie. Testowanie pomoże Ci zrozumieć, co na kogo działa.

Sprawdź różne wersje językowe

Ważne jest, by sprawdzić, czy się opłaca dystrybuować reklamę w językach lokalnych, czy raczej po angielsku. W niektórych krajach standardem jest komunikacja w obu językach. W innych natomiast niewiele da się zwojować przy pomocy angielskiego.

Skoncentruj się na wydajnym targetowaniu

Facebook oferuje kilka natywnych możliwości do skutecznego międzynarodowego targetowania odbiorców. Możecie wybrać kryterium lokalizacji (kraj, region, kod pocztowy albo sąsiedztwo Twojej firmy), demograficzne (wiek, płeć, zainteresowania, języki), zainteresowania (do wyboru z setek kategorii), zachowań (zachowania zakupowe, typ telefonu, cel zakupów, np. czy użytkownik zamierza kupić dom czy samochód), relacji (fani Twojej strony albo aplikacji, ich znajomi) i szybkości internetu (w krajach z wolnym łączem internetowym istnieje możliwość wykorzystania mniej wymagających formatów reklamowych).

Wybór spośród szczegółowych typów odbiorców pomoże zwrócić się do właściwych klientów. Podstawą jest Custom Audiences, czyli grupa istniejących klientów, którym można się przypomnieć na Facebooku. W celach bardziej zaawansowanego targetowania publiczności międzynarodowej do dyspozycji pozostaje Lookalike Audiences. Wystarczy wgrać listę obecnych klientów a Facebook wyłowi tych, którzy znajdują się na rynkach zagranicznych i którzy staną się najprawdopodobniej niebawem Twoimi klientami.

Następnym krokiem jest optymalizacja położenia (Placement Optimalization), przy pomocy której dotrzecie do klientów na wskroś przez wszystkie platformy – Facebook, Instagram czy Audience Network umieszczone w ramach aplikacji mobilnych. Tam możecie poszerzyć targetowanie. Nie wolno zapomnieć o optymalizacji zasięgu oraz frekwencji wyświetlania reklam.

Znajdź rentowny rynek

Facebook oferuje nowe możliwości w ramach międzynarodowych facebookowych aktywności. Na potrzeby reklamy optymalizowanej do celów mobile app install, webside conversion lub mobile app engagement istnieje opcja Worldwide, Region (na przykład Ameryka Południowa) lub Trade Group (np. European Economic Area). System dystrybucji Facebooka wyświetli Twoją reklamę we wszystkich krajach należących do danej grupy oraz zoptymalizuje ją w tych lokalizacjach, które wykazują się najlepszym zwrotem.

Buduj markę

Jeśli wchodzisz na nowy rynek, prawdopodobnie jednym z najważniejszych elementów będzie budowanie świadomości o marce. Dlatego właśnie zaleca się konsekwencję w kreowaniu kampanii. Korzystaj z ujednoliconej kolorystyki i unikatowego stylu rozpoznawalnego dla klientów. Nie ignoruj komunikatów-wezwań do działania. Zaprezentuj oferowane portfolio produktów. Nie wahaj się korzystać z nietradycyjnych form reklamy.

Korzystaj z atrakcyjnych formatów

Aktualnym numerem jeden na Facebooku jest oczywiście wideo. W związku z tym Facebook wypuszcza co chwilę aktualizacje i nowości, które dla użytkownika są interesujące a firmom dają zwiększone możliwości kontaktu z klientem. Pamiętaj jednak, by treść odpowiadała zwyczajom w danym kraju a napisy pojawiały się we właściwym języku.

Kolejnym popularnym formatem, który przyciąga uwagę, jest Carousel Ads. Jeśli targetujesz użytkowników, którzy już odwiedzili Twój e-shop albo stronę, skorzystaj z obrazków produktów, które ci użytkownicy przeglądali. Uwagę przyciągają również panoramiczne wizuale, gdzie w ciekawy sposób można połączyć wszystkie carousel obrazki. Wypróbuj także rozmaite wizuale, np. historyjki w formie wideo, zdjęcia produktowe czy filmy ożywiające markę. Dodatkowo, jeśli masz do dyspozycji szereg obrazków i wideo, Facebook pomoże Ci wybrać te, które zapewnią najlepsze wyniki.

Atrakcyjnym typem reklamy jest także Canvas Ads, który w warunkach microsite pozwala wzmocnić markę, zaprezentować portfolio produktów czy usług oraz włączyć rozmaite inne formaty, które Facebook proponuje.

Przydać się także mogą Lead Ads, przy pomocy których w łatwy sposób pozyskasz dane użytkowników do celów dalszych kampanii marketingowych, np. do połączenia z Custom Audiences w celu wzmocnienia strategii CRM.

Jeśli rozszerzasz swą działalność na kraje z niską szybkością połączenia internetowego, pomocnym formatem będzie Slideshow Ads, będące alternatywą dla wideo.

Może Ci się przydać

Interesujące informacje i infografiki z poszczególnych krajów znajdują się w przewodniku po międzynarodowych kampaniach na Facebooku. Przedstawiamy dla przykładu kilka wybranych krajów:

Wielka Brytania

uk

USA

usa

Niemcy

ger

Francja

fr

Kanada

can

Australia

aus

Sdílejte článek, ať je vaše okolí zase o něco chytřejší :)
Jako edytor Newsfeed.pl jestem odpowiedzialna za to, by trafiały do Was najbardziej interesujące aktualności, praktyczne porady pomogą Wam zrobić krok do przodu a studia przypadku będą inspiracją do generowania jeszcze lepszych wyników.

Komentarze