Jak wykorzystać grupy na Facebooku do celów marketingowych?

Sylwia Grabińska

28. 9. 2018Porady

Zastanawiasz się, jak promować swoje produkty lub usługi w grupach na Facebooku? Niezależnie od tego, czy stworzysz własną grupę, czy dołączysz do cudzej, możesz wykorzystać tę funkcję do zwiększenia zasięgu swojej marki, czy pozyskania nowych klientów.

Co dają grupy na Facebooku?

Grupy na Facebooku łączą osoby o podobnych zainteresowaniach. Dołączając do grupy, której członkami są osoby z Twojej grupy docelowej, masz wiele możliwości poprawienia świadomości swojej marki. Dobrym sposobem na promocję jest budowanie wizerunku eksperta, np. poprzez merytoryczne udzielanie się w dyskusjach.

Ludzie zadają mnóstwo pytań na grupach facebookowych, ponieważ jest to miejsce, w którym bardziej niż na otwartym forum internetowym, czują wspólnotę z pozostałymi członkami i są bardziej skłonni do interakcji. Z tego powodu warto znaleźć takie, które pozwolą zademonstrować fachową wiedzę lub umiejętności z danej dziedziny. Możesz wprost odpowiadać na pytania, podzielić się ciekawym wpisem z bloga lub nawet wspomnieć o swoich produktach lub usługach. Ten rodzaj marketingu jest bardzo skuteczny, ponieważ jest silnie ukierunkowany. Członkowie grupy potrzebują odpowiedzi na swoje pytania, a udzielając konkretnych i fachowych odpowiedzi, staniesz się w oczach społeczności profesjonalistą, do którego można się zwrócić po pomoc. Pytania zadawane na grupie możesz później wykorzystać do stworzenia sekcji FAQ na swojej stronie lub blogu.

A może własna grupa?

Udzielając się w grupie zarządzanej przez kogoś innego, trzeba dostosować się do obowiązujących reguł. Zarządzając dedykowaną Twojej działalności biznesowej grupą na Facebooku, masz pełną kontrolę nad celem i moderacją grupy. Jednak zanim stworzysz swoją własną grupę, musisz zastanowić się, co chcesz dzięki niej osiągnąć i w jaki sposób. Poświęć również chwilę na zaplanowanie długoterminowego planu publikowanych treści, odpowiadających celom biznesowym.

Co daje własna grupa na Facebooku?

  • Stworzysz społeczność wokół firmy – wiele grup powstaje po to, aby zrzeszać osoby, które skorzystały z danej usługi lub zakupiły produkt. Tworzenie takich społeczności sprawia, że konsumenci czują się wyjątkowo oraz zapewnia dodatkowe miejsce, gdzie mogą znaleźć pomoc w razie problemów np. z obsługą produktu.
  • Umocnisz autorytet – stwórz grupę dla subskrybentów Twojego newslettera. Dziel się przydatnymi artykułami, wskazówkami, pomocnymi trikami itd, aby ułatwić członkom grupy prowadzenie biznesu.
  • Jest to doskonały sposób na przetestowanie pomysłów – grupa może być miejscem, gdzie firma poznaje opinie o poszczególnych wariantach produktów, które mają być wprowadzone do oferty. Daje to szansę na wprowadzenie poprawek przed wypuszczeniem na rynek dużej partii nietrafionego produktu.
  • Jest to wspaniałe źródło inspiracji – dzięki śledzeniu pytań zadawanych przez członków grupy, możesz dowiedzieć się, jakie pytania ich nurtują i napisać o tym wpis na bloga. Będzie on z pewnością cieszył się znacznie większą popularnością, ponieważ będzie rozwiewał bieżące wątpliwości.
  • Zapewnisz niepowtarzalne doświadczenie konsumentowi – w razie wątpliwości klient będzie miał kontakt z dostawcą produktu lub usługi, a co za tym idzie będzie czuł się dobrze zaopiekowany. Wpłynie to na zadowolenie z obsługi posprzedażowej i może przełożyć się na kontynuację lub nawet poszerzenie zakresu współpracy.

Rodzaj grupy

Tworząc grupę na Facebooku, trzeba zdecydować jaki status będzie ona miała. Grupy mogą być:

  • Publiczne – każdy może dołączyć i zobaczyć posty grupy. Ten rodzaj grup przyciąga osoby, które chcą podzielić się własnymi treściami z szeroką grupą odbiorców. Jest do dobry wybór, jeśli zależy Ci na budowaniu grupy wokół określonego tematu lub wydarzenia.
  • Zamknięte – każdy może poprosić o dołączenie, ale prośba musi zostać zaakceptowana przez administratora. Osoba niebędąca członkiem grupy nie może zobaczyć opublikowanych postów. Jest to pomocne, ponieważ można dzielić się swoją wiedzą z innymi członkami grupy, bez konieczności udostępniania jej szerszej publiczności. Jest to najpopularniejszy rodzaj grup wykorzystywany dla potrzeb biznesowych.
  • Tajne – jedynie członkowie mogą znaleźć grupę i zobaczyć obecne w niej posty. Jest to świetny sposób na zbudowanie autorytetu marki. Są one przeznaczone dla konkretnych osób, często skupionych wokół świadczonej usługi np. coaching. W takim wypadku można nawet pobierać miesięczną opłatę na członkostwo.

Członkowie grupy

facebook_interaction

Wiele osób ma tendencje dodawania bliskich do grup dotyczących działaności biznesowej, jednak są to najczęściej osoby, które nie będą komercyjnie korzystały z usług. Do grupy warto zaprosić głównie docelowych odbiorców. Jak do nich dotrzeć?

  • Dodaj zaproszenie na swojej stronie internetowej informujące o nowej grupie na Facebooku prowadzonej przez Twoja markę.
  • Wyślij mailowe zaproszenie do osób zapisanych do newslettera z aktywnym linkiem do grupy.
  • Udostępnij link do swojej nowej grupy na wszystkich platformach social media, na których jesteś obecny.
  • Dodaj przycisk na stronie internetowej, który od razu przekieruje do grupy na Facebooku.

Zachęć członków do interakcji

facebook_interaction

Jeśli chcesz, aby grupa odniosła sukces i wspierała Twoje regularne działania biznesowe, upewnij się, że publikowane treści interesują i angażują odbiorców. Ciekawym sposobem na aktywizację członków grupy są: sesje pytań i odpowiedzi na żywo, ankiety, quizy, czy temat dnia. Ten ostatni umożliwia członkom publikowanie treści na konkretny danego dnia temat. Często na grupach wyznacza się dzień promocji, kiedy można podzielić się ostatnią aktywnością np. na swoim blogu.

Rozważ zatrudnienie community managera

Przy licznej grupie, monitorowanie postów i komentarzy może być bardzo utrudnione. Pochłania to wiele czasu, którego  zaczyna brakować na pozostałą działalność. Community managera najlepiej wybrać spośród członków grupy. Powinna to być osoba aktywna i zaangażowana, która poradzi sobie z nadzorem aktywności innych członków.

Newsfeed Sales Boosters

Grupy na Facebooku to świetny sposób na zbudowanie autorytetu i udowodnienie statusu eksperta w danej dziedzinie. Jest to niestandardowy sposób promocji firmy, który nie daje odbiorcom poczucia wystawienia na bezpośredni przekaz reklamowy.

Niedługo zostanie uruchomiona grupa Newsfeed Sales Boosters skierowana do każdego zajmującego się digital marketingiem, kto chciałby wykorzystać Facebooka do generowania sprzedaży. W newsfeed.pl wierzymy, że Facebook jest świetnym miejscem nie tylko do promocji, ale także do sprzedaży produktów. Na tym znamy się dobrze i taką wiedzą będziemy się starać z Wami dzielić. Nie chcemy pisać o zwiększaniu liczby fanów, udostępnień czy reakcji – jest wielu innych, którzy w to wierzą i o tym piszą. Tak więc śledźcie uważnie nasz fanpage i kolejne wpisy. A jeżeli chcecie mieć pewność, że Was to nie ominie to zapiszcie się do naszego newslettera – nasi subskrybenci zawsze o wszystkim wiedzą pierwsi :)

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares