7 sposobów na wykorzystanie grup na Facebooku

16. 5. 2018Porady

Kolejne zmiany algorytmu Facebooka wiążą się zazwyczaj ze spadkiem organicznego zasięgu stron biznesowych. Odpowiednie wyniki przynoszą w zasadzie tylko płatne, dokładnie targetowane kampanie reklamowe. Wciąż pojawiają się jednak nowe funkcjonalności i opcje, które pozwalają radzić sobie także bez dodatkowych nakładów finansowych. Jedną z nich są grupy na Facebooku.

Co można osiągnąć dzięki grupom na Facebooku? Można zwiększyć ruch na stronie czy blogu, zwiększyć sprzedaż i liczbę zaangażowanych użytkowników, a także dowiedzieć się więcej o swoich klientach. Choć grupy na Facebooku istnieją od dawna, to nie jest to jeszcze teren wyeksploatowany, jeśli chodzi o działania firm w mediach społecznościowych. Zanim jednak wprowadzisz grupy do swojego planu marketingowego, przeczytaj tych kilka praktycznych porad.

Przeprowadź wstępną analizę

Zanim uruchomisz swoją grupę, przeprowadzać chociaż wstępną analizę – grupy nie pasują do wszystkich biznesów. Funkcja ta jest znacznie skuteczniejsza w przypadku branż B2C niż w przypadku stron oferujących usługi B2B.

W prosty sposób możesz sprawdzić, czy w Twojej branży jest zapotrzebowanie na grupę, wpisując odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarkę i ustawiając filtr na grupy. W ten sposób sprawdzisz, czy ktoś już wykorzystuje tą funkcję i w jaki sposób to robi. Liczba członków w poszczególnych grupach pokaże Ci z kolei, czy są one popularne i często wykorzystywane.

Warto przetestować jak najwięcej słów kluczowych związanych z Twoją branżą, by znaleźć swoją niszę i zyskać lepszy ogląd sytuacji.

Wiele grup jest publicznych, więc bez problemów sprawdzisz, co się w nich dzieje nawet bez dołączania do nich, ale niektóre wymagają akceptacji administratora lub jednego z członków społeczności. Gdy już dołączysz do grupy, to zacznij od przeczytania jej regulaminu – nie każda grupa akceptuje np. komercyjne posty i możesz szybko się z nią pożegnać. Niemile widziane jest także udostępnianie tego samego posta w wielu różnych grupach w krótkim odstępie czasu – użytkownicy mogą zgłosić to jako spam, co w efekcie może doprowadzić do zablokowania Twojego konta!

Dlatego kluczowa jest odpowiednia analiza i wybór tylko tych ściśle wyselekcjonowanych grup, które mogą przynieść Ci najwięcej korzyści.

Komunikacja z grupą docelową

Ogromną zaletą grup na Facebooku jest to, że skupiają one w jednym miejscu wielu użytkowników zainteresowanych tym samym tematem. Dzięki temu łatwiej jest zaangażować się w rozmowę i przygotować treści, które będą interesujące dla odbiorców. Warto brać udział także w dyskusjach prowadzonych przez innych użytkowników i w ten sposób promować swój ekspercki wizerunek czy też polecać poszczególne produkty, odpowiadające treści zapytania.

Strony na Facebooku są raczej uważane za jednostronne medium komunikacji, gdzie to marka mówi do odbiorców. Grupy z kolei w głównej mierze budowane są przez użytkowników i ich zaangażowanie. Dla marki może być to doskonałe miejsce do zbierania inspiracji i poznawania potrzeb swojej grupy docelowej.

Nie można niestety dołączyć do grupy jako strona (chyba, że jest ona połączona z konkretnym fanpage), dlatego w tym celu trzeba wykorzystać profil prywatny. Jeśli chcesz oddzielić swoje „prywatne konto biznesowe” od tego, z którego korzystasz na co dzień do komunikacji ze znajomymi, stwórz nowy profil tylko dla tego celu. Jeśli nie chcesz tego robić, to stwórz własną grupę i zbuduj własną społeczność tak, jak my zrobiliśmy to z Facebook Marketing Masters.

Sprawdź już istniejące grupy

Tak jak już wspominaliśmy – na Facebooku mogą istnieć grupy tożsame dla Twojej branży. Dołącz do nich, by prowadzić wartościową dyskusję i obserwować działania konkurencji, zanim jeszcze założysz własną grupę oraz dopracujesz własną strategię. Obserwacja to klucz do sukcesu.

Stwórz własną grupę

Dołączenie do już istniejących grup pozwoli Ci poznać potrzeby Twojej grupy docelowej czy też wypromować poszczególne produkty, ale musisz grać według reguł ustalonych przez kogoś innego. Tworząc własną grupę samemu to Ty ustanawiasz zasady. Oczywiście, budowanie grupy odbiorców od zera nie jest łatwe i wymaga nakładów pracy oraz cierpliwości, ale w dobie nowego algorytmu, promującego interakcje, przynosi wymierne korzyści!

Możesz skupić się na szerszym zagadnieniu jak sport czy moda lub też wybrać węższy, bardziej profesjonalny i specjalistyczny temat np. ubranka dla dzieci. Na początek możesz zaprosić do grupy swoich znajomych i fanów połączonego z grupą fanpage, ale jeśli pojawiające się na grupie treści będą interesujące, to wkrótce pojawią się także inni użytkownicy żywo zainteresowani tematem.

Zanim jednak stworzysz grupę, musisz dokładnie przemyśleć, po co chcesz ją stworzyć i w jaki sposób wykorzystać, z korzyścią dla swojej marki.

Tworząc grupę, wybierasz między trzema podstawowymi ustawieniami:

  1. Grupa publiczna – każdy widzi użytkowników i udostępniane posty.
  2. Grupa prywatna – każdy może wyszukać grupę, ale tylko członkowie widzą udostępniane posty.
  3. Grupa tajna – tylko zaproszone osoby widzą grupę i udostępniane posty.

grupa na facebooku

Facebook oferuje mnóstwo narzędzi, by odpowiednio ustawić grupę i poszczególne parametry ją określające. Administratorów czy też moderatorów czuwających nad porządkiem oraz kulturą dyskusji może być kilku. Dla zabezpieczenia np. przed postami konkurencji, możesz włączyć administracyjne zatwierdzanie postów. Wszystkie z tych ustawień powinny być dopasowane do Twoich oczekiwań i celów marketingowych.

Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie, to wybierz grupę publiczną, do której można dołączać bez żadnych ograniczeń. Jeśli celujesz w grupę tylko dla konsumentów, to wybierz grupę prywatną. Grupa tajna to dobre rozwiązanie dla grup pracowniczych czy projektowych.

Ważne jest także odpowiednie dobranie kategorii grupy, aby Facebook wyświetlał ją zainteresowanym użytkownikom w rezultatach wyszukiwania.

Pozostaje jeszcze kilka innych ustawień takich jak opis grupy, tagi najlepiej ją określające, lokalizacja, adres e-mail czy też strona internetowa. Zanim zaczniesz zapraszać użytkowników, stwórz najpierw kilka interesujących postów, które od razu przykują uwagę grupy docelowej.

Wyświetlanie postów

Ogromną zaletą grup na Facebooku jest także to, że publikowane tutaj posty wyświetlają się w kilku kanałach. To nie tylko podstawowy news feed, w którym łatwo coś ominąć w natłoku informacji, ale także powiadomienia użytkowników grupy. Jednak jeśli przesadzasz z aktywnością i liczbą postów, to istnieje ryzyko, że użytkownicy wyłączą powiadomienia i stracisz sporą część ruchu na grupie. Większość użytkowników należy do kilku/kilkunastu grup i dzieli swój wolny czas między nie. Twoja w tym głowa, by to Twoja grupa była dla niego tą najbardziej interesująca, oferującą wartość dodaną. Tą jedyną, którą koniecznie musi śledzić.

Zapraszaj nowych członków grupy

Jeśli stworzyłeś własną grupę, to zadbaj o to, by miał kto w niej dyskutować. Zapraszać możesz zarówno jako osoba prywatna, jak i jako fanpage.

Jak dodatkowo zwiększyć liczbę użytkowników?

  • Umieść zaproszenie do grupy na swojej stronie internetowej, np. w formie pop-upu
  • Wyślij informacje o grupie za pomocą newslettera
  • Udostępnij link do grupy na wszystkich swoich kanałach social media

Sprawdź, jak tworzyć niestandardowe grupy odbiorców.

Przygotuj odpowiednią strategię

Jeszcze zanim zaczniesz promować swoją grupę, powinieneś dokładnie przemyśleć i szczegółowo przygotować strategię dotyczącą zamieszczanej tam treści. Ważne, żeby udostępniane treści pomogły Ci spełniać Twój cel, dlatego też powinny być do niego dostosowane. To od tego zależy, czy content ma docelowo inspirować, uczyć, bawić czy też angażować.

Poszczególne treści powinny wywoływać określoną reakcje użytkowników grupy.

  • Tutoriale – wartość edukacyjna dla użytkowników.
  • Quizy – doskonała zabawa dla odbiorców i przy okazji możliwość zbierania ich danych kontaktowych.
  • Ankiety – pomogą Ci zdobyć info np. w kwestii pomysłów na kolejne posty i modyfikacji strategii.
  • Q&A – bardzo popularne w grupach opartych na ekspertach i mocnej marce osobistej – możesz wykorzystać ten model także u siebie!
  • Wyzwania – np. wstaw zdjęcie Twojego produktu. Buduje zaangażowanie, wykorzystujący zainteresowania odbiorców i pozwala im np. na autopromocje.

Grupy na Facebooku to doskonałe narzędzie dla budowania zaangażowania i to bez względu na to, czy ostatecznie zdecydujesz się stworzyć własną grupę, czy oprzesz się na działaniu w innych, już istniejących. Za tworzenie i korzystanie z grup nie ma żadnych opłat – są one w pełni darmowe.

Dlatego też warto rozważyć grupę w swoim planie marketingowym na drugą połowę 2018 roku. Należy jednak przy tym pamiętać, że grupa nie jest tylko dla Ciebie, ale także dla odbiorców i to oni w końcowym rozrachunku powinni w niej widzieć największą wartość dodaną. W przeciwnym razie możesz zostać w swojej grupie sam a jedna osoba to już nie jest grupa :).

To Cię może zainteresować:

Komentarze

Shares