Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake’a?

7. 6. 2018Opinie

Ostatnio udało mi się zauważyć pewną zależność – jako osoba działająca w marketingu nie jesteś w stanie odłączyć swojego techniczno-analitycznego myślenia obserwując reklamowe poczynania innych (w sieci, na ulicy, czy po prostu wszędzie tam gdzie w danym momencie przebywasz).

Wydanie nowej płyty przez artystę, którego poczynania bacznie śledzisz, również może okazać się dobrą inspiracją dla Twoich działań – zwłaszcza jeśli ogranie tej akcji w Social Media było przemyślaną kampanią promocyjną! Man of the Woods – tak nazywa się płyta, którą w lutym 2018 roku wypuścił na rynek muzyczny Justin Timberlake, jako swoje najnowsze dzieło. Jesteś ciekaw jak zostało to przedstawione w mediach społecznościowych? Przeprowadzę Cię przez całą kampanię – zobaczysz, że nic nie działo się tu z przypadku!

1. Startujemy z zapowiedzią większej historii!

Jak wywołać poruszenie wśród fanów już na początku całej akcji? Postaw na video (to format, o którym nie można dziś zapominać), nakreśl historię, którą opowiada Twój produkt, pozostaw nutkę niepewności… i czekaj na reakcję. Kluczowa jest też kontynuacja tematu – nie zapomnij dać swoim fanom informacji o ciągu dalszym.

[fb_pe url=”https://www.facebook.com/justintimberlake/videos/10155474533632098/” bottom=”30″]

 

2. Zadbaj o wygląd profilu – avatar i cover jest jego wizytówką!

justin timberlake avatar cover

Avatar i cover mogą zdradzić więcej niż Ci się wydaje – baw się nimi i graj formatami. Zbyt wiele profili trzyma się sztywno ustalonych na początku kreacji, zupełnie nie wykorzystując możliwości jakie dają im te dwa cenne okienka profilu. W przypadku promocji albumu Man of the Woods w pierwszej kolejności można było zauważyć zmianę w postaci dwóch dość enigmatycznych grafik. Następnie zdjęcie profilowe zostało powtórnie zaktualizowane, zdradzając już więcej w temacie całego przedsięwzięcia:

justin timberlake

3. Dostarczaj zajawki, dozuj emocje i pamiętaj o dobrych praktykach! Jak w 4 krokach zostały przedstawione single z płyty Man of the Woods?

Tu zaczyna się dopiero zabawa – poniżej zobaczysz zamysł jaki został wykorzystany do promocji czterech głównych utworów z płyty: Filthy, Supplies, Say Something oraz tytułowego Man of the Woods.

¼ Man of the Woods: Filthy

justin timberlake social media

Schematycznie podchodząc do tematu, plan promocji tego utworu wyglądał następująco:

  1. Okładka singla stanowiła zapowiedź dalszych publikacji,
  2. W oczekiwaniu na premierę, artysta zamieścił video, stanowiące zajawkę dla utworu i teledysku, który go promuje,
  3. Dostarczenie produktu finalnego – wrzutka do piosenki wraz z teledyskiem linkująca do YouTube’a (w tym przypadku ciężko martwić się o ograniczanie zasięgów przez Facebooka),
  4. Opublikowanie filmu behind the scenes na podgrzanie atmosfery po-premierowej.

W międzyczasie, po premierze pierwszego utworu, na profilu został przeprowadzony live, który zapowiadał dalszy ciąg płyty, a w efekcie został również zamieszczony jako film promujący trasę koncertową:

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Pondělí 8. leden 2018

Przy tej okazji warto wspomnieć o organizacji profilu na Facebooku w postaci zakładek znajdujących się po lewej stronie fanpage’a, jak i oficjalnych wydarzeniach, które promują trasę koncertową. Profil o takim wyglądzie może stać się samowystarczalną stroną informacyjną.

justin timberlake

2/4 Man of the Woods: Supplies

Drugim utworem promującym płytę Man of the Woods było Supplies, które zostało przedstawione za pomocą podobnego schematu:

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

W pierwszej kolejności fani otrzymali zapowiedź klipu promującego piosenkę, następnie opublikowana została okładka singla, właściwy link do teledysku znajdującego się w serwisie YouTube i standardowe behind the scenes.

¾ Man of the Woods: Say Something

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Trzecim utworem promującym płytę było Say Something stworzone przy współpracy z Chrisem Stapleton’em. Tutaj zastosowane zabiegi również wyglądały podobnie – natomiast dodatkowym bonusem był krótki film wrzucony przez muzyka, w którym pokazał, jak wyglądało tworzenie nietuzinkowego teledysku i dodatkowe nagranie z akustycznego wykonania utworu.

4/4 Man of the Woods: Man of the Woods

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Finałowa i jednocześnie tytułowa piosenka została przedstawiona w dość dużym skrócie, jednak dalsze działania zdecydowanie to rekompensują. Dowiesz się o nich z kolejnej części tekstu.

4. Ciąg dalszy – łam schematy!

Poznałeś już sposób na profesjonalną prezentację “produktu”. Pytanie jednak – gdzie w tym wszystkim naturalność i trochę więcej… człowieka? Wraz z premierą albumu artysty zbiegł się jego występ podczas Super Bowl. Brzmi jak super okazja do dalszej promocji, prawda? W trakcie przygotowań do tego performance’u, artysta nie zapominał o swoich fanach, sam nagrywając krótkie filmiki, które miały na celu przybliżenie im kolejnych piosenek z płyty (Montana, Higher higher, Wave, Morning Light, Midnight Summer Jam). Zobacz jak to robił:

justin timberlake

 

Birthday Vibes

I feel like DJ Khaled right now!!! NEW SONG ALERT! Birthday vibes!Thanks everybody for the bday love!

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Středa 31. leden 2018

What’s that? Oh yeah… we’re still partying. ⚠️More New Music Alert⚠️ This is a song called WAVE. Pharrell Williams Chad Hugo Man Of The Woods. Midnight tonight ET.

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Čtvrtek 1. únor 2018

5. Prowadź dialog z fanem!

Mówiąc o naturalności i dialogu z odbiorcą – jedną z akcji artysty było podpisanie 5 winylowych płyt z limitowanej edycji w jednym ze sklepów sieci Target w Minnesocie, oddanie ich w ręce managera sklepu i poinformowanie swoich fanów o możliwości odbioru ich po podaniu hasła. Akcja została oznaczona hashtagiem #TargetRun, który charakterystyczny jest dla tej sieci sklepów. Ruszyłbyś w tym wyścigu? :)

[fb_pe url=”https://www.facebook.com/justintimberlake/videos/10155568116747098/” bottom=”30″]

Dodatkowym smaczkiem jest podejście Justina do koncertów i tego, w jaki sposób tworzy atmosferę podczas ich trwania. Nieczęsto możemy spotkać się z tak dużą otwartością w stosunku do fanów. Zobacz jak przedstawiane jest to w Social Media.

What’d I tell you about getting too close to the stage? #hideyourphoneshttps://instagram.com/p/BiCnyQQn9DJ/

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Čtvrtek 26. duben 2018

6. Sprzedawaj ze smakiem i crossuj produkty!

Wydanie albumu to nie wszystko! Artysta we współpracy z największymi markami (Nike, Levi’s, Moleskine, Pendleton Woolen Mills, Yeti, Warby Parker, Best Made Co.) stworzył dedykowane produkty, które stanowiły prawdziwą gratkę dla fanów. Przeplatają się one w prowadzonej przez niego komunikacji w mediach społecznościowych, tworząc nienachalne zaproszenie do zakupu.

⚠️Two minute warning. ⚠️ Jordan #SBLII

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Neděle 4. únor 2018

7. Wykorzystuj potencjał Mixed reality!

Na potrzeby płyty i produktów, które ją promowały, stworzona została aplikacja mobilna we współpracy z American Express. To jest coś – polecam ściągnąć na swój smartphone (nawet z ciekawości)! Justin pojawi się w Twoim telefonie (prawie jak na żywo) – tak właśnie działa hybrydowa rzeczywistość ;)

Teamed up with American Express to bring the OUTSIDE IN. Check out our mixed reality shop for #MOTW. AmexMusic.com/app #AmexMusic

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Pátek 6. duben 2018

8. Nie zapominaj o Instagramie!

Instagram to siła Social Media, zwłaszcza w przypadku profili “gwiazd”, które są licznie obserwowane przez swoich followersów – odbiorcy oczekują po komunikacji w tym serwisie scen “zza kulis”. Nie trzeba przypominać tu o zabawie formą, publikowaniu naturalnego contentu i zwróceniu szczególnej uwagi na Stories (które warto również dostosowywać pod zapisane relacje). To już podstawa Instagrama, choć zdarza się, że nadal myślimy o niedawno wprowadzonych funkcjonalnościach w kategoriach nowości.

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Przy specjalnie wypuszczonych produktach, które powstały we współpracy z Justinem Stories mogą świetnie zadziałać sprzedażowo. Przykłady poniżej:

justin timberlake

Sprawdź, jak wykorzystać Stories dla Twojej marki.

9. Stary, dobry Snapchat – postawiłbyś na niego?

Wiecie co może być też dobrym zagraniem? Stworzenie własnego filtra… na Snapchacie. Zobaczcie, jak zostało to wykorzystane w przypadku piosenki Filthy:

When Snapchat makes you your own filter!! 😂 #Snapchat #Filthy

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne Sobota 13. leden 2018

Nakładka znajdzie swoich fanów i tych, którzy przejdą obok niej obojętnie. Jedno jest pewne – jako gadżet uzupełniający promocję płyty sprawdza się idealnie. Wyobraźcie sobie akcję z wykorzystaniem podobnego zabiegu w wydarzeniach koncertowych artysty – w trakcie wydarzenia fani mogliby robić sobie zdjęcia z filtrem, wrzucać na swoje profile społecznościowe i oznaczać je hashtagiem #ManoftheWoodstour. Brzmi jak plan i dużo buzz’u, prawda?

10. No i co Ty na to?

Mimo tego, że mamy tu do czynienia z gwiazdą światowego formatu, Social Media nie służą artyście do sztucznego kreowania rzeczywistości. Wręcz odwrotnie – są po to, by zrelacjonować to, co dzieje się na bieżąco – wciąż jednak bez przekraczania granic prywatności.

Jeśli przeczytałeś już wszystko, co dla Ciebie przygotowałam, może nasuwać Ci się na myśl jeden, prosty wniosek – za całością tych działań stoi sztab ludzi. Nietrudno więc przeprowadzić kampanię tak, żeby zachwyciła kogokolwiek – nie mówiąc o osobie, która stoi po stronie działu marketingu. Jestem w tym przypadku jednak innego zdania – oprócz osób, które zapewne odegrały dużą rolę przy promocji w mediach społecznościowych, ważny jest jeden człowiek, główny bohater całych działań i dialog jaki prowadzi z fanami. Poprzez kanały Social Media artysty nie dostajesz jedynie plastikowego contentu (który zapewne i tak by się klikał). Dostajesz coś więcej – muzyk wpuszcza Cię do swojego świata – dialog z fanem jest autentyczny i niewymuszony. Chyba właśnie takich treści chcemy widzieć więcej, prawda?

Jednak w związku z tym, że dużo suchego pisania nie przekłada się na prawdziwy obraz tego, co działo się podczas wydania albumu Man of the Woods – moja rekomendacja jest jedna: wejdź na profil muzyka i po prostu przejdź przez to, co nam pokazał!

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares