Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake’a?

Anna Socha

7. 6. 2018Opinie

Ostatnio udało mi się zauważyć pewną zależność – jako osoba działająca w marketingu nie jesteś w stanie odłączyć swojego techniczno-analitycznego myślenia obserwując reklamowe poczynania innych (w sieci, na ulicy, czy po prostu wszędzie tam gdzie w danym momencie przebywasz).

Wydanie nowej płyty przez artystę, którego poczynania bacznie śledzisz, również może okazać się dobrą inspiracją dla Twoich działań – zwłaszcza jeśli ogranie tej akcji w Social Media było przemyślaną kampanią promocyjną! Man of the Woods – tak nazywa się płyta, którą w lutym 2018 roku wypuścił na rynek muzyczny Justin Timberlake, jako swoje najnowsze dzieło. Jesteś ciekaw jak zostało to przedstawione w mediach społecznościowych? Przeprowadzę Cię przez całą kampanię – zobaczysz, że nic nie działo się tu z przypadku!

1. Startujemy z zapowiedzią większej historii!

Jak wywołać poruszenie wśród fanów już na początku całej akcji? Postaw na video (to format, o którym nie można dziś zapominać), nakreśl historię, którą opowiada Twój produkt, pozostaw nutkę niepewności… i czekaj na reakcję. Kluczowa jest też kontynuacja tematu – nie zapomnij dać swoim fanom informacji o ciągu dalszym.

 

2. Zadbaj o wygląd profilu – avatar i cover jest jego wizytówką!

justin timberlake avatar cover

Avatar i cover mogą zdradzić więcej niż Ci się wydaje – baw się nimi i graj formatami. Zbyt wiele profili trzyma się sztywno ustalonych na początku kreacji, zupełnie nie wykorzystując możliwości jakie dają im te dwa cenne okienka profilu. W przypadku promocji albumu Man of the Woods w pierwszej kolejności można było zauważyć zmianę w postaci dwóch dość enigmatycznych grafik. Następnie zdjęcie profilowe zostało powtórnie zaktualizowane, zdradzając już więcej w temacie całego przedsięwzięcia:

justin timberlake

3. Dostarczaj zajawki, dozuj emocje i pamiętaj o dobrych praktykach! Jak w 4 krokach zostały przedstawione single z płyty Man of the Woods?

Tu zaczyna się dopiero zabawa – poniżej zobaczysz zamysł jaki został wykorzystany do promocji czterech głównych utworów z płyty: Filthy, Supplies, Say Something oraz tytułowego Man of the Woods.

¼ Man of the Woods: Filthy

justin timberlake social media

Schematycznie podchodząc do tematu, plan promocji tego utworu wyglądał następująco:

  1. Okładka singla stanowiła zapowiedź dalszych publikacji,
  2. W oczekiwaniu na premierę, artysta zamieścił video, stanowiące zajawkę dla utworu i teledysku, który go promuje,
  3. Dostarczenie produktu finalnego – wrzutka do piosenki wraz z teledyskiem linkująca do YouTube’a (w tym przypadku ciężko martwić się o ograniczanie zasięgów przez Facebooka),
  4. Opublikowanie filmu behind the scenes na podgrzanie atmosfery po-premierowej.

W międzyczasie, po premierze pierwszego utworu, na profilu został przeprowadzony live, który zapowiadał dalszy ciąg płyty, a w efekcie został również zamieszczony jako film promujący trasę koncertową:

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 8. leden 2018

Przy tej okazji warto wspomnieć o organizacji profilu na Facebooku w postaci zakładek znajdujących się po lewej stronie fanpage’a, jak i oficjalnych wydarzeniach, które promują trasę koncertową. Profil o takim wyglądzie może stać się samowystarczalną stroną informacyjną.

justin timberlake

2/4 Man of the Woods: Supplies

Drugim utworem promującym płytę Man of the Woods było Supplies, które zostało przedstawione za pomocą podobnego schematu:

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

W pierwszej kolejności fani otrzymali zapowiedź klipu promującego piosenkę, następnie opublikowana została okładka singla, właściwy link do teledysku znajdującego się w serwisie YouTube i standardowe behind the scenes.

¾ Man of the Woods: Say Something

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Trzecim utworem promującym płytę było Say Something stworzone przy współpracy z Chrisem Stapleton’em. Tutaj zastosowane zabiegi również wyglądały podobnie – natomiast dodatkowym bonusem był krótki film wrzucony przez muzyka, w którym pokazał, jak wyglądało tworzenie nietuzinkowego teledysku i dodatkowe nagranie z akustycznego wykonania utworu.

4/4 Man of the Woods: Man of the Woods

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Finałowa i jednocześnie tytułowa piosenka została przedstawiona w dość dużym skrócie, jednak dalsze działania zdecydowanie to rekompensują. Dowiesz się o nich z kolejnej części tekstu.

4. Ciąg dalszy – łam schematy!

Poznałeś już sposób na profesjonalną prezentację “produktu”. Pytanie jednak – gdzie w tym wszystkim naturalność i trochę więcej… człowieka? Wraz z premierą albumu artysty zbiegł się jego występ podczas Super Bowl. Brzmi jak super okazja do dalszej promocji, prawda? W trakcie przygotowań do tego performance’u, artysta nie zapominał o swoich fanach, sam nagrywając krótkie filmiki, które miały na celu przybliżenie im kolejnych piosenek z płyty (Montana, Higher higher, Wave, Morning Light, Midnight Summer Jam). Zobacz jak to robił:

justin timberlake

 

Birthday Vibes

I feel like DJ Khaled right now!!! NEW SONG ALERT! Birthday vibes!Thanks everybody for the bday love!

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 31. leden 2018

What’s that? Oh yeah… we’re still partying. ⚠️More New Music Alert⚠️ This is a song called WAVE. Pharrell Williams Chad Hugo Man Of The Woods. Midnight tonight ET.

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 1. únor 2018

5. Prowadź dialog z fanem!

Mówiąc o naturalności i dialogu z odbiorcą – jedną z akcji artysty było podpisanie 5 winylowych płyt z limitowanej edycji w jednym ze sklepów sieci Target w Minnesocie, oddanie ich w ręce managera sklepu i poinformowanie swoich fanów o możliwości odbioru ich po podaniu hasła. Akcja została oznaczona hashtagiem #TargetRun, który charakterystyczny jest dla tej sieci sklepów. Ruszyłbyś w tym wyścigu? :)

Dodatkowym smaczkiem jest podejście Justina do koncertów i tego, w jaki sposób tworzy atmosferę podczas ich trwania. Nieczęsto możemy spotkać się z tak dużą otwartością w stosunku do fanów. Zobacz jak przedstawiane jest to w Social Media.

What’d I tell you about getting too close to the stage? #hideyourphoneshttps://instagram.com/p/BiCnyQQn9DJ/

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 26. duben 2018

6. Sprzedawaj ze smakiem i crossuj produkty!

Wydanie albumu to nie wszystko! Artysta we współpracy z największymi markami (Nike, Levi’s, Moleskine, Pendleton Woolen Mills, Yeti, Warby Parker, Best Made Co.) stworzył dedykowane produkty, które stanowiły prawdziwą gratkę dla fanów. Przeplatają się one w prowadzonej przez niego komunikacji w mediach społecznościowych, tworząc nienachalne zaproszenie do zakupu.

⚠️Two minute warning. ⚠️ Jordan #SBLII

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 4. únor 2018

7. Wykorzystuj potencjał Mixed reality!

Na potrzeby płyty i produktów, które ją promowały, stworzona została aplikacja mobilna we współpracy z American Express. To jest coś – polecam ściągnąć na swój smartphone (nawet z ciekawości)! Justin pojawi się w Twoim telefonie (prawie jak na żywo) – tak właśnie działa hybrydowa rzeczywistość ;)

Teamed up with American Express to bring the OUTSIDE IN. Check out our mixed reality shop for #MOTW. AmexMusic.com/app #AmexMusic

Zveřejnil(a) Justin Timberlake dne 6. duben 2018

8. Nie zapominaj o Instagramie!

Instagram to siła Social Media, zwłaszcza w przypadku profili “gwiazd”, które są licznie obserwowane przez swoich followersów – odbiorcy oczekują po komunikacji w tym serwisie scen “zza kulis”. Nie trzeba przypominać tu o zabawie formą, publikowaniu naturalnego contentu i zwróceniu szczególnej uwagi na Stories (które warto również dostosowywać pod zapisane relacje). To już podstawa Instagrama, choć zdarza się, że nadal myślimy o niedawno wprowadzonych funkcjonalnościach w kategoriach nowości.

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Czego oprócz śpiewania możesz nauczyć się od Justina Timberlake'a?

Przy specjalnie wypuszczonych produktach, które powstały we współpracy z Justinem Stories mogą świetnie zadziałać sprzedażowo. Przykłady poniżej:

justin timberlake

Sprawdź, jak wykorzystać Stories dla Twojej marki.

9. Stary, dobry Snapchat – postawiłbyś na niego?

Wiecie co może być też dobrym zagraniem? Stworzenie własnego filtra… na Snapchacie. Zobaczcie, jak zostało to wykorzystane w przypadku piosenki Filthy:

https://www.facebook.com/justintimberlake/videos/10155506744212098/

Nakładka znajdzie swoich fanów i tych, którzy przejdą obok niej obojętnie. Jedno jest pewne – jako gadżet uzupełniający promocję płyty sprawdza się idealnie. Wyobraźcie sobie akcję z wykorzystaniem podobnego zabiegu w wydarzeniach koncertowych artysty – w trakcie wydarzenia fani mogliby robić sobie zdjęcia z filtrem, wrzucać na swoje profile społecznościowe i oznaczać je hashtagiem #ManoftheWoodstour. Brzmi jak plan i dużo buzz’u, prawda?

10. No i co Ty na to?

Mimo tego, że mamy tu do czynienia z gwiazdą światowego formatu, Social Media nie służą artyście do sztucznego kreowania rzeczywistości. Wręcz odwrotnie – są po to, by zrelacjonować to, co dzieje się na bieżąco – wciąż jednak bez przekraczania granic prywatności.

Jeśli przeczytałeś już wszystko, co dla Ciebie przygotowałam, może nasuwać Ci się na myśl jeden, prosty wniosek – za całością tych działań stoi sztab ludzi. Nietrudno więc przeprowadzić kampanię tak, żeby zachwyciła kogokolwiek – nie mówiąc o osobie, która stoi po stronie działu marketingu. Jestem w tym przypadku jednak innego zdania – oprócz osób, które zapewne odegrały dużą rolę przy promocji w mediach społecznościowych, ważny jest jeden człowiek, główny bohater całych działań i dialog jaki prowadzi z fanami. Poprzez kanały Social Media artysty nie dostajesz jedynie plastikowego contentu (który zapewne i tak by się klikał). Dostajesz coś więcej – muzyk wpuszcza Cię do swojego świata – dialog z fanem jest autentyczny i niewymuszony. Chyba właśnie takich treści chcemy widzieć więcej, prawda?

Jednak w związku z tym, że dużo suchego pisania nie przekłada się na prawdziwy obraz tego, co działo się podczas wydania albumu Man of the Woods – moja rekomendacja jest jedna: wejdź na profil muzyka i po prostu przejdź przez to, co nam pokazał!

To Cię może zainteresować:

Komentarze

Shares