IGTV – jak wykorzystać nowy format na Instagramie?

Szymon Szott

3. 8. 2018Porady

Kilka tygodni temu uruchomiono platformę IGTV, czyli Instagramowy kanał stworzony pod dłuższe materiały wideo. Za IGTV stoi idea promowania pracy twórców treści, co pozwoli na nawiązanie bliższego kontaktu z fanami.

Do tej pory na Instagramie istniały pewne ograniczenia, które determinowały długość materiałów wideo – maksymalnie 60 sekund w aktualnościach i 10 sekund w Stories. Jeśli twórca chciał nawiązać dłuższą komunikację z fanami, to musiał bawić się w dzielenie i zestawianie ze sobą kilku krótszych klipów. Jak wiemy, nie jest to optymalny schemat działania w obecnej cyfrowej rzeczywistości.

Co mówią twórcy?

W dzisiejszych czasach ludzie oglądają zdecydowanie mniej telewizji i więcej materiałów wideo w internecie. Do 2021 r. filmy wideo wyświetlane mobilnie będą stanowiły 78% całkowitego mobilnego ruchu danych. Z naszych obserwacji wynika, że młodsi widzowie spędzają więcej czasu z amatorskimi twórcami treści, a mniej ze specjalistami.

IGTV wpisuje się świetnie w konwencję “bezproblemowej rzeczywistości”. Jednym kliknięciem otwierasz wewnętrzną aplikację, a filmy automatycznie zaczynają się odtwarzać. Nie musisz wyszukiwać contentu, tak jak robisz to np. na YouTube. Co prawda w szerokiej perspektywie nie jest to ogromnie ważna funkcjonalność, ale może mieć duży wpływ na cyfrowe wideo w sieci.

Przygotowaliśmy poradnik wykorzystania IGTV i kilka wskazówek, jak wyciągnąć z tego maksimum dla Twojej marki.

Podstawowe założenia IGTV

Na początek trochę teorii stojącej za IGTV

  • Filmy wyświetlane są na pełnym ekranie, pionowo
  • Filmy mogą mieć od 15 sekund do 60 minut, jednak konta niezweryfikowane mają nałożone ograniczenie do 10 minut
  • Użytkownicy mogą korzystać z wewnętrznej aplikacji w Instagramie lub ściągnąć dedykowaną aplikację IGTV
  • Wideo uruchamia się automatycznie po uruchomieniu IGTV
  • Użytkownik może polubić, skomentować lub udostępnić oglądany materiał
  • Twórcy mają swoje własne “kanały”, trochę na podobieństwo YouTube’a
  • Filmy mogą być udostępniane przez internet lub aplikację IGTV
  • Rozmiar pliku: do 3,6 GB
  • Typ pliku: MP4
  • Rozdzielczość wideo: 9:16
  • Obrazek wyróżniający: .JPG
  • Na ten moment nie ma możliwości reklamowania w IGTV. Instagram zapowiedział jednak, że taka opcja może ujrzeć światło dzienne w późniejszym terminie.

Samą aplikację możecie pobrać ze sklepów: Google Play lub App Store

IGTV w App Store

Ewentualnie skorzystać z wbudowanej apki w samym Instagramie.

IGTV w Instagramie

Tworzenie kanału

Samo stworzenie kanału na IGTV jest banalnie proste.

  1. Otwórz aplikację.
  2. Włącz IGTV.
  3. Wybierz ikonę ustawień, następnie wybierz “Utwórz kanał”.

Tworzenie kanału w IGTV

Najlepsze praktyki w obcowaniu z IGTV

IGTV jest relatywnie młodym narzędziem, dlatego nie uformowały się jeszcze klarowne strategie na jego wykorzystanie. Mamy jednak kilka praktycznych porad, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał nowego formatu.

  • Nie przesadzaj z długością

W internecie najlepiej działają krótkie filmy wideo, jednak ze względu na specyfikę IGTV zalecamy trzymanie się gdzieś pomiędzy 2 a 5 minut długości każdego wideo. Jeśli będą krótsze, to równie dobrze mogą wylądować w klasycznym newsfeedzie Instagrama. Dłuższe z kolei – będą nudzić odbiorcę (pamiętaj, że tutaj też obowiązują zasady znane z klasycznych social mediów!)

  • Napisy

85% filmów na Facebooku oglądanych jest bez dźwięku, a liczba ta pokrywa się na większości znanych nam platformach – w tym na YouTube. Jeśli w Twoim filmie pojawia się dużo dialogów lub kwestii mówionych, to pamiętaj o załączeniu napisów. Niestety nie ułatwia tego pionowa forma wideo, dlatego napisy muszą być wtopione w film. Nie możesz wykorzystać klasycznego pliku SRT. Konsekwencją tego jest jednak fakt, że napisy zostaną tam na dobre, bez możliwości edycji.

Jak kręcić pionowe wideo?

Marki chcą zachować nieskazitelną jakość i wygląd ich materiałów wideo, dlatego często stronią od nagrywania smartfonem… Cóż, stworzy to pewien problem z pionowym formatem IGTV.

Klasyczne kamery

Kamera wideo nie została zaprojektowana, aby wspierać pionowy format. Jest jednak kilka prosty sztuczek, które pomogą Wam uzyskać ten efekt. Jedną z nich jest po prostu obrócenie kamery o 90 stopni. Oprogramowanie aparatu będzie przesyłać materiał panoramicznie (znane wszystkim “czarne paski”), więc w momencie obróbki obróć swój film.

Jeśli nie możesz obrócić kamery, spróbuj edytować oryginalny materiał w programie od obróbki cyfrowej, aby dopasować go do pionowego formatu. Niezbędne może okazać się odrzucenie boków i skupienie się jedynie na centrum obrazu.

Telefon

Mimo, że smartfony oferują teraz naprawdę niesamowite możliwości, to nigdy nie zbliżysz się do jakości profesjonalnej kamery filmowej. Jeśli akceptujesz to, to zainwestuj w porządny smartfon z nowoczesnym zespołem obiektywów – np. najnowszy produkt Apple, Samsunga lub Huawei.

Jeśli jakość telefonu Ci nie wystarcza, zawsze możesz pomyśleć o dodatkowych obiektywach. Pamiętaj jednak, żeby były porządnej jakości – inaczej będzie to strata, a nie inwestycja.

Sprawdź również: Jak osiągnąć sukces reklamą w Instagram Stories?

Promuj swój kanał IGTV

Po pierwszym uruchomieniu IGTV zaobserwujesz, że wyświetla on kartę “Dla Ciebie”, czyli mix popularnych wideo i materiałów obserwowanych przez Ciebie kont. Karta ta działa podobnie jak aktualności Instagrama – pierwszeństwo w wyświetlaniu będą miały profile zweryfikowane oraz te, z którymi wszedłeś w interakcję.

Karta dla Ciebie w IGTV

Popularny content to ten, który osiągnął około 50-100 tysięcy wyświetleń. Jeśli algorytm IGTV działa w ten sam sposób co algorytm Instgrama, to pod uwagę będzie brana nie tylko łączna liczba wyświetleń, ale również szybkość powiększania się tej wartości. Dlatego warto zadbać o to, żeby odbiorca zobaczył Twój film w ciągu pierwszych 24 godzin. Nie zapomnij poinformować go o nowym materiale! Możesz wykorzystać do tego popularniejsze formaty – np. Stories.

Zacznij działać!

IGTV wypełnia powstałą lukę między YouTubem (długimi wideo) a Snapchatem/Instagram Stories, gdzie udostępniane są krótkie filmy. Co by nie mówić o nowym formacie, trzeba mieć z tyłu głowy, że jest dostępny na platformie z 500 milionową, aktywną widownią.

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares