Reklamy w Messengerze – jak to ugryźć?

Monika Homolková

3. 9. 2018Porady

Reklamy w Messengerze funkcjonują już na Facebooku od ponad roku – jakie wyniki udało się dzięki nim osiągnąć? Przetestowaliśmy tę opcję na jednym z naszych kont reklamowych. Poniżej przybliżamy możliwości i ustawienia tych reklam i prezentujemy efekty naszego testu.

W połowie lipca 2017 roku Facebook uruchomił reklamy na platformie komunikacyjnej Messenger. Ta nowość nie była od razu dostępna dla wszystkich, jednak w tym momencie każdy reklamodawca powinien mieć możliwość reklamowania się w komunikatorze Facebooka. Jednymi z pierwszych, z którymi testowano nową funkcjonalność, byliśmy my. Czego dowiedzieliśmy się po pierwszych testach, a co wiemy dziś?

Tworzenie kampanii – podstawy

Reklamy dla Messengera możemy tworzyć w Menedżerze Reklam (Ads Manager). Reklama wyświetlana jest na stronie głównej aplikacji mobilnej. Jeśli korzystamy z opcji automatycznego umiejscowienia, Messenger będzie bez wybierania dalszych opcji. Jest to placement dodatkowy, podobnie jak Audience Network. Dlatego nie da się wykorzystywać Messengera osobno, ale wyłącznie w połączeniu z umieszczeniem w Newsfeedzie dla urządzeń mobilnych.

Cel reklamowy

Jeżeli chcemy wykorzystywać reklamy na stronie głównej Messengera, w pierwszym kroku kampanii należy wybrać cel (Objective). Do wyboru mamy Ruch, Konwersje, Rozpoznawalność marki, Zasięg albo Wiadomości.

Reklamy w Messengerze – jak to ugryźć?

Jeśli zdecydowałeś się na cel “Konwersje”, wybierz standardowe zdarzenie lub zdefiniuj niestandardowe. Dla przykładu – jeśli targetujesz do tzw. “cold audience”, to przemyśl wybranie zdarzenia “Wyświetlenie zawartości”. Późniejsze mierzenie konwersji da Ci dokładniejsze wyniki, jaki wpływ na budowanie świadomości marki miały Twoje reklamy.

reklamy w messengerze zdarzenia

Wideorozmowy na Messengerze

Grupa docelowa

Retrospekcja – na początku istnienia reklam w Messengerze nie było możliwości targetowania zapisanych grup odbiorców. Na szczęście te czasy minęły i tak jak w przypadku innych reklam, możemy kierować reklamę do stworzonych wcześniej grup odbiorców. Standardowo możesz utworzyć nową grupę, wybrać zapisaną grupę niestandardową lub grupę lookalike (odbiorców podobnych). Jeśli chcesz dotrzeć do wspomnianej “cold audience” to wyklucz wszystkie niestandardowe grupy odbiorców, jakie posiadasz.

target reklamy

Umiejscowienie

W dziale „Umiejscowienie” wybieramy opcję „Edytuj umiejscowienie”. Jeżeli widzimy osobną zakładkę „Messenger”, to znaczy, że reklama w Messengerze jest dla nas dostępna. Warto zaznaczyć, że jeśli odznaczycie Kanał Aktualności to nie będziecie mogli wybrać Messengera jako placementu.

umiejsciowienie

Format reklamowy

Na etapie tworzenia właściwej reklamy wybieramy w podglądzie ostatnią opcję – „Strona główna Messengera”. Reklama w Messengerze wygląda bowiem nieco inaczej niż w kanale aktualności –  miejsca na napisy jest znacznie mniej, ponieważ przycisk Call to Action zajmuje więcej miejsca. Jeżeli chcemy wykorzystać opcję automatycznego umiejscowienia, musimy dobrze się zastanowić nad wyborem napisu i przycisku. W Messengerze dostępne są opcje Single Image Ads i karuzela (Carousel Ads), Video oraz Slideshow.

SI_carousel-2[1]

Tworzenie reklamy

Przyszedł czas na budowanie samej reklamy. Podobnie jak w przypadku klasycznej reklamy np. w Newsfeedzie, należy wypełnić pole Nagłówek, Tekst, Opis linku w aktualnościach oraz wybrać interesujący nas przycisk CTA. Dodatkowo możemy wypełnić pola ze znacznikami oraz parametrami adresu URL. Ta reklama wyświetli się na stronie głównej Messengera odbiorcy.

Standardowa reklama messenger

Możesz również utworzyć reklamę, która zachęca do podjęcia interakcji z botem bezpośrednio w Messengerze. Na ten moment możesz utworzyć własne powitanie, które zobaczy odbiorca po wejściu w reklamę lub skorzystać z ekranu powitalnego bota “Rozpocznij”. Własne powitanie pozwoli Ci na wybranie szablonu standardowego, który możesz w drobny sposób edytować.

szablon standardowy

Istnieje również opcja stworzenia szablonu niestandardowego. Opiszemy Wam użycie zakładki Ustawiania wizualne, ale jeśli czujecie się na siłach, to możecie użyć swoich umiejętności programistycznych i budować reklamę w zakładce JSON. Wymaga ona jednak skorzystania z zewnętrznych botów, takich jak np. Chatfuel lub ManyChat. Jeśli interesuje Was temat botów to koniecznie zapoznajcie się z artykułami “Gruntowny przegląd chatbotów” oraz “Jak połączyć chatbota z reklamami?

Niestandardowe szablony

Radzimy utrzymywać jednolitość – zastosuj taki sam lub spójny tekst do tego, którego użyłeś w reklamie w aktualnościach. Pamiętaj, że część osób zobaczy Twoją reklamę tylko w Messengerze, dlatego nie możesz zakładać, że będą czuli nawiązanie do formatu z newsfeeda. Polecamy wstawić na początku radosne powitanie, koniecznie kierowane do danej osoby – jest to ściśle związane ze specyfiką Messengera, jako platformy do prywatnego kontaktu.

Na koniec wybierz odpowiedni przycisk lub szybkie odpowiedzi. Ta druga opcja jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ wymaga kodowania odpowiednich tekstów, jakie zaserwuje bot po interakcji z nim. Możecie zaprogramować je w zakładce JSON lub wkleić gotowy kod z zewnętrznego bota.

szybkie odpowiedzi

Po zakończeniu procesu budowania reklamy, możesz od razu zobaczyć jej podgląd w Messengerze. Facebook wyśle Ci reklamę w takiej formie, jaką zobaczą ją przyszli odbiorcy. Jest to świetna okazja na przetestowanie działania reklamy i odkrycie ewentualnych błędów w jej działaniu.

podgląd reklamy

Wyniki? Umiarkowany sukces

Testowaliśmy Messengera pod wieloma kontami w przypadku róźnych kampanii. W porównaniu z Newsfeedem mobilnym widzimy, że reklama w Messengerze jest wyświetlana w ograniczonym zakresie. Dla przykładu: Z prawie 40 000 łącznej liczby wyświetleń, w Messengerze wyświetleń było niecałe 3000. Z 484 kliknięć na Messenger przypadło tylko 9… Nadal jest to rozwijana funkcja, którą Facebook stopniowo będzie udoskonalać, aby spełniała oczekiwania tak reklamodawców, jak i użytkowników.

wyniki messenger

W ostatnim czasie Facebook intensywnie rozwija reklamy w Messengerze i widzi w nich duży potencjał. Dlatego wierzymy, że z czasem Messenger stanie się pełnowartościowym, często wybieranym placementem.

Planujesz rozpoczęcie kampanii opartej lub włączającej Messengera? Mamy za sobą kilka takich kampanii, dlatego chętnie podpowiemy Ci, jak zabrać się za ten temat. Jeśli nasuwają Ci się jakieś pytania – pisz śmiało przez Messengera lub na redakcja@newsfeed.pl

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares