Jak wybrać skuteczną agencję social media?

6. 6. 2018Porady

Jeśli prowadzisz dobrze prosperującą firmę czy też dynamicznie rozwijający się startup, to prędzej czy później obecność marki w social media uznasz za konieczność. Z kolei wraz z rozwojem kanału na Facebooku i wciąż malejącymi zasobami czasowymi, być może stwierdzisz, że łatwiej będzie zlecić prowadzenie social media zewnętrznej agencji. Co zrobić, by dobrze wybrać agencję do współpracy?

Na początek warto przeprowadzić dogłębny research wśród szeroko pojętych agencji reklamowych. Popytać o rekomendacje znajomych czy też poszukać opinii na forach tematycznych lub grupach facebookowych. Dopiero z tak zbudowaną listą zacząć wstępną selekcję, prowadzącą krok po kroku do szczęśliwego zakończenia i długiej oraz owocnej współpracy.

Czym konkretnie zajmuje się agencja?

Przy wstępnej eliminacji warto zwrócić uwagę na to, czym agencja się zajmuje. Obecnie znaczna większość z nich oferuje działania w social media, ale nie wszystkie się w tym specjalizują. Pozycjonowanie czy tworzenie stron internetowych to jednak trochę inne kompetencje niż obsługa kanałów mediów społecznościowych. Sęk w tym, by znaleźć te, które rzeczywiście mają doświadczenie, wiedzę i środki, by stworzyć oraz poprowadzić skuteczną strategię działań na Facebooku. W większości przypadków to wyspecjalizowane agencje social media będą najskuteczniejsze, nawet jeśli nie są to oferty najtańsze.

Ważne jest jednak nie tylko czym, ale także kim zajmuje się agencja. Większość z agencji social media na swoich stronach internetowych chwali się swoim portfolio. Warto podpatrzeć, z kim dana firma współpracowała i porównać ten dorobek do nas – chociażby pod względem tematyki działań czy rozmiarów firmy. Szczególną uwagę warto zwrócić na rekomendacje, a nie tylko logotypy klientów – to dopiero konkretne polecenia pokazują, co agencja robiła dla danego klienta i czy docelowo był on ze współpracy zadowolony.

Bardzo ważne są także case study, jeśli tylko agencja je opublikowała np. na blogu. To właśnie historie sukcesu najlepiej pokazują sposób myślenia, wykorzystywane narzędzia w praktyce czy też umiejętność reagowania na przeciwności stające na drodze np. źle dobraną grupę docelową. Nawet jeśli zawsze są to materiały upiększone i ubarwione na korzyść agencji, to często da się na ich podstawie wyciągnąć właściwe wnioski.

Poznaj potencjalnych współpracowników

Rekomendacje rekomendacjami, piękne portfolio to tylko piękne portfolio, bo przede wszystkim liczą się ludzie. Sam pomysł to tylko jedna, mała rzecz, skoro w ostatecznym rozrachunku i tak decyduje to, kto będzie go realizował.

Dlatego obserwuj zachowanie agencji już po pierwszym briefie. Jak długo czekałeś na odpowiedź? Kto się z Tobą skontaktował? Czy zadawane Ci pytania były profesjonalne? Czy nie było problemów z dalszym kontaktem mailowym i telefonicznym? Te wszystkie szczegóły mogą dać podpowiedź, jak kontakt będzie wyglądał już w finalnej fazie, po podpisaniu umowy.

Z najlepszymi agencjami, które przetrwały selekcję, warto się spotkać i porozmawiać także na debriefingu. To najlepszy sposób, by poznać metody pracy agencji i nastawienie poszczególnych pracowników. Można także poprosić, aby na spotkaniu pojawiła się osoba, która docelowo będzie odpowiadała za kontakt z Tobą, czyli klientem. Poznasz jej kompetencje, doświadczenie i wizję na współpracę.

Cena i realia rynkowe

W ostatecznym rozrachunku i tak często decyduje cena, więc warto poznać ja możliwie szybko. Dlatego też im dokładniejszy będzie pierwszy brief, tym większa szansa, że dostaniesz chociaż proponowane widełki budżetowe. Im bardziej są rozpisane poszczególne elementy, tym lepiej, bo z łatwością można porównać podejście do poszczególnych składowych, np. grafik czy % obsługi kampanii FB, we wszystkich agencjach.

Wysyłając briefa warto prosić o wskazanie przez agencję proponowanych KPI przy zakładanym budżecie. Nawet jeśli są to tylko dane szacunkowe, to mogą dać realny ogląd na ambicje agencji. Ta z kolei musi zdawać sobie sprawę, że KPI muszą być realne, bo to ich spełnienie lub choć zbliżenie się do nich, będzie finalnie decydować o ostatecznej współpracy.

Ostatni element już w finalnej fazie to zawarcie umowy. Tutaj też warto zadbać o jak największą elastyczność i zwrócić uwagę chociażby na długość jej trwania czy okres wypowiedzenia. Należy oczywiście pamiętać o tym, że efekty strategii nie są (zazwyczaj) widoczne już po pierwszych miesiącu czy dwóch, a raczej dopiero po pół roku, ale nie ma też sensu od razu podpisywać umowy na czas nieokreślony. W przypadku udanej współpracy – jak najbardziej, ale ten pierwszy „kontrakt” powinien mieć określone ramy czasowe.

Jeśli przeszedłeś przez wszystkie powyższe kroki i wybrana agencja social media wciąż wygląda najlepiej na tle konkurencji, to gratulacje! Są duże szanse, że wspólnie osiągnięcie sukces, budując rozpoznawalność Twojej marki w mediach społecznościowych.

To Cię może zainteresować:

Komentarze

Shares