Jak przeprowadzić konkurs na Instagramie?

Sylwia Grabińska

10. 8. 2018Porady

Konkursy mogą być efektywnym sposobem na zwiększenie obecności marki w mediach społecznościowych. O tym, jak zorganizować skuteczny konkurs na Facebooku pisaliśmy niedawno. Teraz czas na Instagrama.

Konkursy na Instagramie mogą generować dużo większe zaangażowanie niż te organizowane na pozostałych portalach. Jednak przeprowadzając konkurs należy pamiętać, że są pewne zasady, których należy się trzymać, aby przyniósł on zamierzone efekty. Pomoże to również uniknąć sytuacji, w której zostaną ograniczone zasięgi promowanej przez Ciebie akcji.

O czym powinieneś pamiętać organizując konkurs na Instagramie?

CEL konkursu

Przed zorganizowaniem jakiegokolwiek konkursu w mediach społecznościowych odpowiedz sobie na pytanie o cel biznesowy, jaki chcesz dzięki niemu osiągnąć.

Takim celem może być m.in.:

  • Promocja oferowanego produktu/usługi
  • Zwiększenie obecności marki na Instagramie
  • Poznanie odbiorców i ich preferencje
  • Zebranie pomysłów na nowe produkty
  • Zwiększenie aktywności fanów
  • Zdobycie potencjalnych nowych klientów

Jest to bardzo istotny etap, ponieważ wszystkie dalsze działania (m.in. forma konkursu i jego promocja, a także nagroda) będą podporządkowane wcześniej zdefiniowanemu celowi.

FORMA konkursu

Wybierając formę konkursu kieruj się regułą, że im prościej tym lepiej. Zbyt skomplikowany konkurs spotka się najprawdopodobniej z małym odzewem, ponieważ użytkownikom zwyczajnie nie będzie się chciało wykonywać skomplikowanych zadań.

Można wybierać z wielu form tj.:

  • Udzielenie odpowiedzi na otwarte pytanie konkursowe
  • Konkurs na zdjęcie
  • Konkurs na filmik itd.

NAGRODY

Nagroda powinna zachęcać do wzięcia udziału w konkursie, czyli być odpowiednia dla Twojej grupy docelowej. Co ważne, powinna być ściśle związana z marką – przypadkowe nagrody nie wpłyną pozytywnie na budowanie świadomości Twojej marki. Warto zastanowić się, jaki rodzaj nagrody będzie najlepszy. Można zdecydować się na jedną dużą nagrodę, jednak dobrym pomysłem jest wprowadzenie kilku dodatkowych, mniejszych nagród w charakterze nagród pocieszenia.

REGULAMIN konkursu

Regulamin jest podstawowym elementem organizacji konkursu. Musi być zgodny z aktualnym regulaminem Instagrama.

Reguły, o których zawsze powinieneś pamiętać przy konstruowaniu regulaminu:

  1. Poinformuj, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana, przeprowadzana ani związana z serwisem Instagram;
  2. Zawrzyj nazwę firmy przeprowadzającej rozdanie lub konkurs;
  3. Poinformuj o datach rozpoczęcia i zakończenia akcji;
  4. Poinformuj o ograniczeniach odnośnie uczestnictwa, tj. wiek lub lokalizacja;
  5. Napisz w sposób zrozumiały, w jaki sposób można przystąpić do konkursu;
  6. Wytłumacz, w jaki sposób i kiedy zostaną wyłonieni zwycięzcy;
  7. Poinformuj, jak i kiedy nagroda zostanie dostarczona, a także o ewentualnej konieczności pokrycia kosztów przesyłki.

Należy również pamiętać, że niezgodne z regulaminem Instagrama jest błędne oznaczanie treści oraz zachęcanie do tego innych użytkowników. W kontekście konkursu na Instagramie oznacza to, że nie można zachęcać ludzi do oznaczania się na zdjęciach, na których ich nie ma.

Ważne elementy, o których trzeba pamiętać – przykłady

Poinformuj, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana, przeprowadzana ani związana z serwisem Instagram.

konkurs Nivea

Konkurs zorganizowany przez Nivea Polska na profilu firmy zawiera wszystkie niezbędne elementy. Informacje najistotniejsze z punktu widzenia uczestnika są zawarte w opisie zdjęcia. Regulamin został podlinkowany w gotowym do pobrania pliku PDF. Samo zdjęcie fajnie wpisuje się w charakter przeprowadzanej akcji i platformy – jest kolorowe, przyciąga uwagę, zawiera mało tekstu.

Warto zauważyć, że niewiele konkursów organizowanych na Instagramie wspomina o tym, że platforma udostępnia jedynie miejsce do kreacji. Jest to wymóg, który warto i nie trudno spełnić, a dzięki temu mamy pewność, że nie zostaną obcięte zasięgi naszego postu.

Zawrzyj nazwę firmy przeprowadzającej rozdanie lub konkurs.

konkurs na Instagramie

Konkurs przeprowadzony przez Paulę Jagodzińską we współpracy z firmą HiHybrid spełnia prawie wszystkie wymagania poprawnego konkursu, m.in. informacje o marce sponsora. Jednak zabrakło informacji o tym, że Instagram nie jest w żaden sposób związany ze wspomnianą akcją. Warto byłoby również wspomnieć, w jaki sposób nagroda zostanie dostarczona do zwycięzcy. Być może blogerka poinformuje o tym laureata konkursu w bezpośredniej wiadomości.

Poinformuj o datach rozpoczęcia i zakończenia akcji.

konkurs Huawei

Huawei poinformowało o terminie zakończenia oraz sposobie przystąpienia do konkursu. Natomiast brakuje mi informacji o zasadach wyłonienia zwycięzcy. Samo sformułowanie „odpowiedz na pytanie konkursowe” może być mylące, skoro konkurs polega na złożeniu życzeń urodzinowych piłkarzowi.

Napisz w sposób zrozumiały, w jaki sposób można przystąpić do konkursu.

konkurs Instagram

konkurs wydawnictwa

Joanna Ambroz w jasny sposób informuje o zasadach konkursu, terminie zakończenia i sposobie wyłonienia zwycięzcy. Szkoda,że nie informuje o sposobie przekazania nagrody do laureata. Warto byłoby również lepiej oznaczyć zdjęcie (prosty napis „Konkurs” dodany na ilustracji), aby użytkownicy Instagrama przeglądając swoją tablicę lub profil od razu wiedzieli, że mają do czynienia z konkursem.

Poinformuj o ograniczeniach odnośnie uczestnictwa, tj. wiek lub lokalizacja.

konkurs Ballantines

Konkurs Ballantines Poland jest przykładem wykorzystania ograniczenia wiekowego uczestników. Jako, że jest to firma sprzedająca alkohol, w konkursie mogą wziąć udział jedynie osoby pełnoletnie. Dobrze byłoby dodać informację o dacie rozpoczęcia i zakończenia akcji, jak również sposobie wyłonienia zwycięzców. Takie informacje powinny znaleźć się nie tylko w regulaminie, ale także w poście promującym, aby uczestnik mógł szybko i łatwo zrozumieć zasady.

Zastosowanie się do wymienionych wyżej zasad narzuconych przez Instagrama nie jest trudne, a na pewno daje wymierne efekty. Dzięki temu z pewnością uda Ci się przeprowadzić skuteczny konkurs, który pomoże osiągnąć wcześniej założony cel.

To Cię może zainteresować:

Jedna odpowiedź do “Jak przeprowadzić konkurs na Instagramie?”

  1. Justseb napisał(a):

    Xx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares