Specyfikacja grafik i video w reklamie na Facebooku [aktualizacja październik 2018]

Szymon Szott

11. 10. 2018Porady

Na Facebooku oraz Instagramie dostępnych jest wiele różnych typów reklam. Na każdą reklamę składa się po pierwsze jej format (inaczej wygląd) oraz umiejscowienie, czyli miejsce, w którym jest wyświetlana. Przygotowaliśmy dla Ciebie kompletny przegląd każdego typu reklam, zarówno na Facebooku, jak i Instagramie. Jeśli chcesz wystartować z pierwszą kampanią, to przekaż tę listę swojej agencji lub pracownikom i bądź pewien, że będzie zgodna z wymaganiami obu portali!

Zaczniemy od przedstawienia wymagań dotyczących reklam na Facebooku, następnie przejdziemy do zaleceń Instagrama.

Facebook

Na Facebook dostępnych jest najwięcej typów reklam, a więc i najwięcej różnych specyfikacji, które należy uwzględnić projektując kreację. Oto podstawowy podział reklam na Facebooku:

  • Obraz (single image)
  • Film (single video)
  • Karuzela (carousel)
  • Kolekcja (collection)
  • Pokaz slajdów (slideshow)

Jako, że Facebook jest również najbardziej rozbudowaną platformą reklamową w świecie social mediów, to posiada najwięcej umiejscowień (placement). Twoja reklama może pojawić się w:

  • Facebook
    • Aktualności
    • Artykuły ekspresowe
    • Wideo typu in-stream
    • Prawa kolumna
    • Marketplace
    • Facebook Stories
  • Audience Network
    • Natywna, baner i pełnoekranowa
    • Wideo typu in-stream
    • Wideo z nagrodą
  • Messenger
    • Skrzynka odbiorcza
    • Sponsorowana wiadomość

Różne typy reklam są dostępne w różnych umiejscowieniach. Najpopularniejsze formaty, takie jak wideo lub obraz, są dostępne prawie we wszystkich umiejscowieniach, podczas gdy np. kolekcje, są dostępne jedynie w aktualnościach. Pamiętaj również, że ich dostępność uzależniona jest ściśle od wybranego celu kampanii. Abyś nie musiał za każdym razem szukać zaleceń Facebooka, przedstawiamy pełną listę wymagań dotyczących wszystkich formatów reklamowych na platformie, którą będziemy na bieżąco aktualizować.

Tworząc kampanię, nie zapominaj o podstawowej kwestii – poprawnym nazewnictwie!

Reklama w formie obrazu

Obraz to podstawowa forma reklamy na Facebooku. Jest to statyczna kreacja, która ma przyciągnąć odbiorców do docelowych witryn przy pomocy wysokiej jakości grafiki. Taka forma reklamy ma prosty, czytelny format, który można wzbogacać, według preferencji, dodatkowym opisem. Statyczna reklama-obraz to dobry wybór niezależnie od celów biznesowych, wyświetla się poprawnie na wielu platformach.

Aktualności


aktualnosci

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Proporcje obrazu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: 1200 x 628 pikseli
  • Więcej niż 20% tekstu: NIE
  • Tekst: 125 znaków
  • Proporcje, jeśli zawiera link: 1,91:1
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Opis linku: 30 znaków
  • Panorama: TAK
  • Zdjęcie 360°: TAK
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, aktywność, polubienia strony, reakcje na zaproszenia na wydarzenie, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, konwersje, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie, wiadomości
  • CTA (call-to-action): TAK

 

Prawa kolumna


prawa kolumna

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Proporcje obrazu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: 1200 x 628 pikseli
  • Więcej niż 20% tekstu: NIE
  • Tekst: 125 znaków
  • Proporcje, jeśli zawiera link: 1,91:1
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Opis linku: 30 znaków
  • Panorama: NIE
  • Zdjęcie 360°: NIE
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, sprzedaż z katalogu
  • CTA (call-to-action): TAK

 

Artykuły ekspresowe


artykuły ekspresowe

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Proporcje obrazu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: 1200 x 628 pikseli
  • Więcej niż 20% tekstu: NIE
  • Tekst: 125 znaków
  • Proporcje, jeśli zawiera link: 1,91:1
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Opis linku: 30 znaków
  • Panorama: NIE
  • Zdjęcie 360°: NIE
  • Obsługiwane cele:  zasięg, świadomość marki, ruch, aktywność, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, konwersje
  • CTA (call-to-action): TAK

 

Facebook Marketplace


marketplace

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Proporcje obrazu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: 1200 x 628 pikseli
  • Więcej niż 20% tekstu: NIE
  • Tekst: 125 znaków
  • Proporcje, jeśli zawiera link: 1,91:1
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Opis linku: 30 znaków
  • Panorama: NIE
  • Zdjęcie 360°: NIE
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, sprzedaż z katalogu
  • CTA (call-to-action): TAK

 

Facebook Stories


Facebook Stories

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Proporcje obrazu: 1.91/9:16
  • Więcej niż 20% tekstu: NIE
  • Maksymalna długość tekstu : 2200
  • Tekst: Zostaną wyświetlone dwa wiersze tekstu.
  • Rozdzielczość: 1080 x 1920 pikseli
  • Minimalna szerokość obrazu w pikselach : 600
  • Minimalna wysokość obrazu w pikselach : 600
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, zasięg, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki
  • CTA (call-to-action): TAK
  • Pozostaw około 14% (250 pikseli) górnej i dolnej części filmu bez tekstu i logo, aby nie zasłaniać tych kluczowych elementów ikoną profilu ani przyciskami CTA

 

Reklama w formie video

Reklama video zdobywa popularność w ostatnich miesiącach. Została stworzona pod kątem Facebooka oraz Instagrama. Opracowano ją tak, aby odpowiadała zachowaniom użytkowników, od krótkiego video w drodze do pracy, po dłuższe filmy w wolnym czasie. Reklamy video na Facebooku umożliwiają dotarcie do odbiorców, w przypadku których reklamy telewizyjne są kosztowne lub nieosiągalne. Możesz wykorzystać różną długość filmów, jednak pamiętaj, że użytkownicy mobilni preferują krótsze materiały 6-15 sekund.

Aktualności


wideo aktualnosc

  • Rozmiar pliku: Maks. 4 GB
  • Proporcje filmu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: Możliwie największa
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Tekst: 125 znaków
  • Minimalna/maksymalna długość: 1 sekunda/240 minut
  • Dźwięk: TAK
  • Napisy: TAK
  • Format pionowy: TAK
  • Filmy 360°TAK
  • Nagłówek: 25 znaków*
  • Opis linku: 30 znaków*
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, aktywność, polubienia strony, reakcje na zaproszenia na wydarzenia, instalacje aplikacji
  • CTA: TAK

* może mieć zastosowanie w reklamach kontaktowych, reakcjach na wydarzenie czy ofertach.

 

Artykuły ekspresowe


wideo ekspresowe

  • Rozmiar pliku: Maks. 4 GB
  • Proporcje filmu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: Możliwie największa
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Tekst: NIE
  • Minimalna/maksymalna długość: 1 sekunda/240 minut
  • Dźwięk: TAK
  • Napisy: NIE*
  • Format pionowy: TAK
  • Filmy 360°: NIE
  • Nagłówek: 25 znaków**
  • Opis linku: 30 znaków**
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, aktywność, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, wyświetlenia filmu, konwersje
  • CTA: TAK

* napisy muszą być wtopione w film

** może mieć zastosowanie w reklamach kontaktowych.

Wideo typu in-stream


insteam

  • Rozmiar pliku: Maks. 4 GB
  • Proporcje filmu: 9:16/16:9
  • Rozdzielczość: Możliwie największa
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Minimalna/maksymalna długość: 5/15 sekund
  • Dźwięk: TAK
  • Napisy: TAK
  • Format pionowy: TAK
  • Filmy 360°: NIE
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, aktywność, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu
  • CTA: NIE

 

Facebook Stories


wideo w stories

  • Rozmiar pliku: maks. 4 GB
  • Proporcje filmu: 1.91/9:16
  • Rozdzielczość: Możliwie największa
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Minimalna/maksymalna długość: 5/15 sekund
  • Dźwięk: TAK
  • Napisy: TAK
  • Format pionowy: TAK
  • Filmy 360°: NIE
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, zasięg, wyświetlenia filmu, instalacje aplikacji, pozyskanie kontaktów, świadomość marki
  • CTA: TAK
  • Pozostaw około 14% (250 pikseli) górnej i dolnej części filmu bez tekstu i logo, aby nie zasłaniać tych kluczowych elementów ikoną profilu ani przyciskami CTA

 

Reklama w formie kolekcji

Ten format jest odpowiedzią na obecne trendy i to jak użytkownicy oglądają reklamy. Odbiorcy oczekują ładujących się szybko, płynnych i atrakcyjnych wizualnie przekazów. Dotknięcie reklamy pozwala na przeglądanie wielu artykułów oraz uzyskanie wszelkich informacji dodatkowych na ich temat. Największą popularnością cieszą się reklamy modowe. Tworząc kolekcję możesz wykorzystać układ siatki lub stylu życia. Obraz lub film w tle, który wyświetla się w reklamie w formie kolekcji, bazuje na pierwszym materiale multimedialnym w pełnoekranowej kanwie.

reklama kolekcja

  • Obraz: TAK
  • Film: TAK
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Tekst: 90 znaków
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie
  • CTA: “wewnątrz” reklamy

 

Reklama w formie karuzeli

Format karuzelowy pozwala na zaprezentowanie wielu (do dziesięciu) obrazów lub filmów w ramach jednej reklamy – każdy z nich ma oddzielny link. Możesz wykorzystać to zarówno do zaprezentowania produktów czy usług, jak i opowiedzenia o marce w ramach kolejnych kart karuzeli. Ciekawym pomysłem na wykorzystanie karuzeli jest zastosowanie “jednej fotografii”, czyli rozciągnięcia prezentowanego obrazu na wszystkie karty w karuzeli. Dużym plusem jest również to, że możesz zlecić Facebookowi optymalizację kolejności obrazów w karuzeli na podstawie wyników osiąganych przez poszczególne karty.

Aktualności


karuzela aktualnosci

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/10
  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Typ wideo: najpopularniejsze
  • Rozmiar pliku wideo: 4 GB
  • Maksymalna długość: 240 minut
  • Rozmiar pliku obrazu: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 1:1
  • Tekst: 125 znaków
  • Nagłówek: 40 znaków
  • Opis linku: 20 znaków
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, konwersje, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie, wiadomości
  • CTA: TAK

 

Prawa kolumna


karuzela prawa kolumna

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/10
  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Typ wideo: najpopularniejsze
  • Rozmiar pliku wideo: 4 GB
  • Maksymalna długość: 240 minut
  • Rozmiar pliku obrazu: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 1:1
  • Tekst: NIE
  • Nagłówek: 40 znaków
  • Opis linku: 20 znaków
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, sprzedaż z katalogu
  • CTA: TAK

 

Artykuły ekspresowe


karuzela ekspresowe

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/10
  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Typ wideo: najpopularniejsze
  • Rozmiar pliku wideo: 4 GB
  • Maksymalna długość: 240 minut
  • Rozmiar pliku obrazu: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 1:1
  • Tekst: 125 znaków
  • Nagłówek: 40 znaków
  • Opis linku: 20 znaków
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, konwersje
  • CTA: TAK

 

Marketplace


karuzela marketplace

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/10
  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Typ wideo: najpopularniejsze
  • Rozmiar pliku wideo: 4 GB
  • Maksymalna długość: 240 minut
  • Rozmiar pliku obrazu: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 1:1
  • Tekst: 125 znaków
  • Nagłówek: 40 znaków
  • Opis linku: 20 znaków
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: ruch, konwersje, sprzedaż z katalogu, zasięg, świadomość marki, reakcje na zaproszenia na wydarzenie, pozyskiwanie kontaktów, wyświetlenia filmu, wizyty w firmie, wiadomości
  • CTA: TAK

 

Instagram

Reklamy na Instagramie są bardzo podobne do tych, które możesz tworzyć na Facebooku. Jednakże Instagram jest nastawiony na wysokiej jakości przekaz wizualny – pamiętaj o tym przygotowując kreację. Konto biznesowe, które posłuży do reklamowania marki, nie jest wymagane, ale zalecane. Jeśli nie chcesz go zakładać, to możesz tworzyć reklamy w kreatorze reklam na Facebooku. Dzięki posiadaniu konta biznesowego, otrzymujesz jednak dostęp do nieosiągalnych funkcjonalności – np. statystyk czy możliwości dodania informacji o firmie (lokalizacja, numer kontaktowy, godziny pracy, itp). W tym momencie mamy dostęp do jedynie dwóch umiejscowień na tym portalu:

  • Instagram
    • Aktualności
    • Stories

Dostępne są jednak te same formaty reklamowe, ale należy pamiętać, że ich specyfikacja będzie się różniła od tych znanych z Facebooka. Oto one:

  • Obraz (single image)
  • Film (single video)
  • Karuzela (carousel)
  • Kolekcja (collection)
  • Pokaz slajdów (slideshow)

Reklama w formie obrazu

Proste, statyczne i czytelne grafiki. Zdjęcia mogą być kwadratowe lub poziome. Zasada działania jest bliźniaczo podobna do tej z Facebooka.

Aktualności


instagram obraz aktualnosci

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Maksymalny rozmiar pliku: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: Możliwie największa
  • Tekst: Wyświetlone zostaną dwa wiersze tekstu
  • Minimalna szerokość: 500 pikseli
  • Minimalne proporcje obrazu: 4:5
  • Maksymalne proporcje obrazu: 1,91:1
  • Maksymalna długość tekstu: 2200 znaków
  • Maksymalna liczba hasztagów: 30
  • Obsługiwane cele: zasięg, konwersje, ruch, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki, aktywność, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie, instalacje aplikacji, wiadomości
  • CTA: TAK

Instagram Stories


Insta Stories

  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Maksymalny rozmiar pliku: —
  • Zalecana rozdzielczość: 1080 x 1920 pikseli
  • Tekst: —
  • Więcej niż 20% tekstu na obrazie: NIE
  • Minimalna szerokość: 500 pikseli
  • Minimalne proporcje obrazu: 4:5
  • Maksymalne proporcje obrazu: —
  • Maksymalna długość tekstu: —
  • Maksymalna liczba hasztagów: —
  • Obsługiwane cele: zasięg, ruch, konwersje, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki
  • CTA: TAK
  • Pozostaw około 14% (250 pikseli) górnej i dolnej części obrazu bez tekstu i logo, aby nie zasłaniać tych kluczowych elementów ikoną profilu ani przyciskami CTA

 

Reklama w formie wideo

Reklama wideo sprawdza się świetnie na Instagramie z racji samej specyfiki portalu. Wielu użytkowników twierdzi, że to miejsce, w którym odkrywają nowe marki, co otwiera ogromne możliwości reklamowe. Od niedawna, filmy na tym portalu mogą trwać do 60 sekund. Jeśli chcesz ominąć ten limit, to skorzystaj z udostępnionego niedawno IGTV – tam możesz kierować treści dłuższe, lecz będą one dostępne jedynie wewnątrz tej platformy.

Aktualności


instagram wideo

  • Zalecana rozdzielczość: możliwie najwyższa
  • Maksymalny rozmiar pliku:  4 GB
  • Napisy : TAK
  • Długość filmu: 1-60 sekund
  • Tekst: Wyświetlone zostaną dwa wiersze tekstu
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Minimalna szerokość filmu w pikselach: 500
  • Minimalne proporcje filmu: 4:5
  • Maksymalne proporcje filmu: 1.91:1
  • Maksymalna liczba hasztagów: 30
  • Obsługiwane cele: zasięg, konwersje, ruch, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki, aktywność, wizyty w firmie, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu, wiadomości
  • CTA: TAK

 

Instagram Stories


wideo w stories

  • Zalecana rozdzielczość: 1080 x 1920 pikseli
  • Maksymalny rozmiar pliku:  4 GB
  • Napisy : NIE*
  • Długość filmu: 1-15 sekund
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Więcej niż 20% tekstu w filmie: TAK
  • Minimalna szerokość filmu w pikselach: 500
  • Maksymalne proporcje filmu: 9:16
  • Obsługiwane cele: zasięg, konwersje, ruch, konwersje, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, wyświetlania filmu, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki
  • CTA: TAK 
  • Pozostaw około 14% (250 pikseli) górnej i dolnej części filmu bez tekstu i logo, aby nie zasłaniać tych kluczowych elementów ikoną profilu ani przyciskami CTA

* napisy muszą być wtopione w film.

 

Reklama w formie karuzeli

Umożliwia zaprezentowanie w jednej reklamie do dziesięciu obrazów lub filmów, przy czym każdy element ma oddzielny link. Więcej miejsca na materiał w jednej reklamie umożliwia przedstawienie wielu produktów, usług i promocji oraz ich danych w jednej reklamie. Możesz również, tak jak na Facebooku, opowiedzieć o marce na kolejnych kartach karuzeli.

Reklama karuzelowa w Instagram Stories – zobaczcie wyniki naszego testu!

Aktualności


instagram karuzela aktualnosci

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/10
  • Typ pliku: JPG/PNG
  • Typ wideo: najpopularniejsze
  • Rozmiar pliku wideo: 4 GB
  • Maksymalna długość: 60 sekund
  • Rozmiar pliku obrazu: 30 MB
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 1:1
  • Tekst: 2200 znaków
  • Maksymalna liczba kart w reklamach karuzelowych : 10
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: zasięg, świadomość marki, ruch, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, konwersje, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie, wiadomości
  • CTA: TAK

Instagram Stories


instagram stories karuzela

źródło: Adweek

  • Minimalna/maksymalna liczba kart: 2/3
  • Zalecana rozdzielczość: co najmniej 1080 x 1080 pikseli
  • Zalecany współczynnik: 9:16
  • Tekst: 2200 znaków
  • Więcej niż 20% tekstu na miniaturze: NIE
  • Obsługiwane cele: zasięg, konwersje, ruch, konwersje, instalacje aplikacji, pozyskiwanie kontaktów, wyświetlania filmu, pozyskiwanie kontaktów, świadomość marki
  • CTA: TAK
  • Pozostaw około 14% (250 pikseli) górnej i dolnej części filmu bez tekstu i logo, aby nie zasłaniać tych kluczowych elementów ikoną profilu ani przyciskami CTA.

 

Reklama w formie kolekcji

Ten format reklamy pojawił się niedawno, ale już po pierwszy testach było widać, że przynosi duży wzrost sprzedaży. Najbardziej skorzysta na nim branża modowa, ale nie tylko.

Aktualności


reklama kolekcja na instagramieźródło: facebook.com

  • Obraz: TAK
  • Film: TAK
  • Nagłówek: 25 znaków
  • Tekst: 90 znaków
  • Obsługiwane cele: konwersje, ruch, sprzedaż z katalogu, wizyty w firmie
  • CTA: NIE

 

Powodzenia!

Zaprezentowaliśmy Wam podstawowe informacje odnośnie każdego typu reklamy, zarówno na Facebooku, jak i Instagramie. Jeśli macie dodatkowe pytania, to śmiało piszcie na naszej grupie. Owocnego tworzenia reklam!

PS. Na koniec stworzyliśmy dla Was pomocną tabelę, która szybko pozwoli stwierdzić, czy format wideo będzie dostępny w określonym celu kampanii! Znajdziecie ją w linku poniżej:

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares