Zwiększ świąteczną sprzedaż w 4 krokach

Szymon Szott & Olgierd Nowakowski

13. 11. 2018Porady

Na dworze jesień w pełni a przygotowania do Black Friday / Cyber Monday idą pełną parą. Nie czas jednak na odpoczynek bo przed Tobą prawdziwy okres żniw – Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia. Oczywiście pod warunkiem, że odpowiednio wcześnie się przygotowałeś. Odpowiednio wcześnie to znaczy… wczoraj. Jeśli jednak tego do tej pory nie zrobiłeś, to teraz jest ostatni gwizdek na to, aby przemyśleć strategię, zaplanować działania i przygotować zaplecze kreatywne.

Dla wielu marek Święta Bożego Narodzenia to okres w którym generowana jest nieproporcjonalnie duża część rocznego obrotu. Według danych zebranych przez Sailthru, prawie 60% managerów wyższego szczebla szacuje ten udział na 21-50%. W przypadku eCommerce ten udział jest jeszcze większy.

Przewidywanie wzrostu sprzedaży w Q4 2018 według Shopify

Przewidywanie wzrostu sprzedaży w Q4 2018 według Shopify

Święta to unikalna okazja by dzięki odpowiednio opracowanemu podejściu zwiększyć wartość obecnych klientów. To również czas w którym możemy pozyskać ogromną rzeszę nowych klientów. National Retail Federation przewiduje, że w okresie świąt wydamy ponad 720 miliardów dolarów. To oczywiście na świecie ale biorąc uwagę rosnącą zasobność portfela przeciętnego Polaka możemy się spodziewać rekordowych wydatków także i u nas. W końcu nie przypadkiem weszliśmy do wąskiego grona krajów rozwiniętych.

Święta Bożego Narodzenia to okres o jeszcze gorętszy co Black Friday. Choć nie opiera się on na niespotykanych w innym okresie promocjach to wciąż stanowi olbrzymią część całkowitej sprzedaży w czwartym kwartale i całym roku. W końcu każdy z nas chce w tym okresie obdarować najbliższych lub “raz do roku” zrobić prezent samemu sobie.

Wielu pracodawców też nadal oferuje swoim pracownikom specjalne bonusy świąteczne. Jak podaje MonsterPolska, świąteczna premia stanowi w Polsce około 30% miesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli więc chcecie by jej część wydali właśnie u Was to zacznijcie działać już teraz. Nasze porady pomogą zwiększyć Wasze szanse na zwycięstwo z konkurencją. Gotowi? To zaczynamy:

Krok 1 – zacznij działać już teraz!

Zadbaj o mobile

Pisaliśmy o tym dla komerso.pl oraz NowegoMarketingu przy okazji Black Friday, przypominamy również teraz. Okres Bożego Narodzenia pod kątem dostosowania do nie różni się w tej kwestii niczym od wyprzedaży na Black Friday, czy innych gorących okresów sprzedażowych. Użytkownicy na którymś z etapów ścieżki zakupowej wykorzystają swój telefon. Jak podaje Facebook, 56% klientów w US wykorzystuje do zakupów jedynie urządzenia mobilne.

Nie dajcie się też zwieść danym z Google Analytics jeżeli widzicie, że np. większość Waszych klientów kupuje wykorzystując komputer stacjonarny. Nawet jeżeli nie rejestrujecie dużej ilości sprzedaży z urządzeń mobilnych to nie znaczy, że stronę pod mobile można zostawić odłogiem.

Wielu klientów (wg badania Facebooka nawet 40%) by nie tracić czasu wykorzysta swój telefon by śledzić Wasze promocje i oferty jak również by porównać je z konkurencją. Jeżeli na tym etapie trafi się zgrzyt, to szanse, że wrócą by na desktopie dokończyć zakup maleją drastycznie.

Jak powinna wyglądać strona mobilna (źródło: 79design)

Jak powinna wyglądać strona mobilna (źródło: 79design)

Dlatego kluczowym elementem powinno być dostosowanie Waszej strony/sklepu do wymagań urządzeń mobilnych. W pierwszej kolejności zadbajcie o:

  • szybki czas ładowania strony – jeżeli przekracza 3 sekundy to pora na spotkanie z web developerem i poprawki. Według badań (infografika poniżej) 40% użytkowników wyjdzie ze strony jeżeli ta będzie się ładowała dłużej niż wspomniane 3 sekundy. Poszukiwania winowajców zacznijcie od PageSpeed Insights, GTmetrix i Pingdom Tools
  • dobrze widoczne ale nieinwazyjne sekcje bestsellers, trending – wielu klientów odwiedzi Waszą stronę nie wiedząc czego dokładnie szuka. Warto im pomóc podpowiadając co cieszy się teraz popularnością. Odpowiednio wdrożony społeczny dowód słuszności (social proof) to znany i sprawdzony mechanizm “przekonujący nieprzekonanych”.
  • intuicyjną nawigację i przyjazny design – wyeliminuj każdy element, który odwraca uwagę od zakupu, komplikuje go lub utrudnia. Wszystko co umieścisz na stronie powinno mieć na celu możliwie płynne przeprowadzenie przez poszczególne etapy procesu zakupowego. Zastanów się czy na przykład aby na pewno na stronie z podsumowaniem zakupów potrzebujesz bannera promocyjnego czy linków prowadzących do innych sekcji sklepu. Zobaczcie jak robią to najlepsi – warto się zainspirować.
  • wyszukiwarkę na każdej podstronie – szczególnie polecamy wyszukiwarki podpowiadające produkty w trakcie wpisywania. Pamiętajcie, że wyszukiwarka na stronie nie może być zastępstwem intuicyjnej nawigacji a jedynie jej uzupełnieniem. Warto przeanalizować jak użytkownicy z niej korzystają i czy znajdują to czego szukają. Taki raport, łatwy do sprawdzenia w Google Analytics, może Wam otworzyć oczy na wiele problemów o których istnieniu nie mieliście pojęcia.
  • przetestowanie serwerów i infrastruktury technicznej – upewnijcie się czy Wasz dostawca hostingu jest przygotowany na zwiększony ruch na stronie a skrypty odpowiadają odpowiednio szybko. Warto regularnie przeprowadzać stress testy na środowisku testowym Waszej strony i zobaczyć jak się zachowuje przy zwiększonym obciążeniu.
(źródło: neilpatel.com)

(źródło: neilpatel.com)

Nie pozbawiaj się klientów – udostępnij zakupy bez rejestracji

Wyobraź sobie taką sytuację: wchodzisz do sklepu samoobsługowego. Pół godziny chodzisz między regałami próbując znaleźć to po co przyszedłeś. W końcu udaje Ci się skompletować listę zakupów. Idziesz do kasy, wykładasz towar na taśmę i wyciągasz portfel gotów by zapłacić i wyjść. Kasjerka jednak zamiast kasować towary pyta Cię czy chcesz założyć kartę lojalnościową. Grzecznie odmawiasz i prosisz o skasowanie towarów i rachunek. Nic z tego. Kasjerka jakby Cię nie słyszała. Nadal, z uporem wartym lepszej sprawy, pyta Cię czy chcesz dołączyć do programu lojalnościowego. W końcu zeźlony zostawiasz ten koszyk i sfrustrowany wychodzisz ze sklepu. Ewentualnie dla świętego spokoju zakładasz tę kartę po czym wyrzucasz ją do kosza zaraz po wyjściu lub chowasz na dnie portfela.

Tak samo czuje się Twój klient gdy każesz mu się zarejestrować zanim będzie mógł zapłacić. W najgorszym razie wzbudzisz frustrację i niechęć. W najlepszym zyskasz zarejestrowanego klienta, który do rejestracji został zmuszony. Niezbyt dobry start do zyskania lojalnego klienta.

“C’mon guys, I’m here to buy something, not to start relationship” – zirytowany klient

Wiemy, że chcesz jednocześnie maksymalizować sprzedaż i zbudować listę klientów do których później wrócisz z nowymi ofertami.  Musisz jednak zdecydować czy ważniejsze dla Ciebie jest domknięcie sprzedaży czy rejestracja w sklepie. Jak wskazuje badanie UIE samo usunięcie przycisku “Zarejestruj” na etapie podsumowania zakupu może wygenerować potężne zyski. W przypadku jednego z większych e-commerców rezygnacja z konieczności rejestracji pozwoliła zwiększyć sprzedaż o 300 milionów dolarów.

Kwestię rejestracji świetnie rozwiązał sklep WINGS, który oferuje zakupy bez konieczności rejestracji, ale jasno oferuje o korzyściach, jakie z niej płyną.

Kwestię rejestracji świetnie rozwiązał sklep WINGS, który oferuje zakupy bez konieczności rejestracji, ale jasno oferuje o korzyściach, jakie z niej płyną.

Nie namawiamy by w ogóle zrezygnować z rejestracji klientów. Budowanie bazy jest ważne dlatego powinniśmy do niego podejść wtedy kiedy klient jest na to gotowy. Czyli po zakupie. Rejestracja to dla klienta wysiłek – spraw by mu się opłacił. Pokaż zalety posiadania konta, zaoferuj coś co będzie dla niego wartościowe a czego jako niezarejestrowany nie dostanie. Ludzie są interesowni i nie oddadzą Ci swoich danych tylko dlatego, że ich o to poprosisz.

Przygotuj konkurencyjną ofertę i nie zaskakuj (negatywnie)

Święta nie są tak mocno nastawione na wyprzedaże jak np. Black Friday. Tym niemniej warto przeanalizować strategię  cenową Twojego sklepu internetowego tak by w tym okresie zmaksymalizować swoje przychody.

Strategia cenowa produktów to jedno. Koszty wysyłki to coś zupełnie innego. Klienci najczęściej porzucają koszyki, ponieważ na końcu zakupów spotykają się ze ścianą – drogą wysyłką, o której nie mieli wcześniej pojęcia.

Przyczyny porzuceń koszyka zakupowego (źródło: invesp)

Przyczyny porzuceń koszyka zakupowego (źródło: invesp)

Jeśli oferujesz darmową wysyłkę to wykorzystaj tą informację jako atut i pokazuj ją na każdym etapie. Według badania Walker Sands Future of Retail 9 na 10 klientów wskazuje darmową wysyłkę jako największą zachętę do dokonania zakupu.

Nie zapomnij również pochwalić się szybkością dostawy – nikt bowiem nie lubi czekać na przesyłkę, szczególnie jeśli robi zakupy “last-minute”.

Świetnie rozpisany czas dostawy, który ułatwia klientowi planowanie zakupów; źródło: iperfumy.pl

Świetnie rozpisany czas dostawy, który ułatwia klientowi planowanie zakupów; źródło: iperfumy.pl

Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji? Oto 5 rzeczy, które sprawią, że klient wybierze Twój sklep:

  • Oferowanie pakowania produktów jako prezenty;
  • Pakiety produktów (w zestawie taniej);
  • BOGO (buy one, get one);
  • Gratisy do zamówienia (związane z zakupem, nie losowe)
  • Rabaty rosnące z wartością zamówienia.

Wykorzystaj wcześniejsze dane

Jeżeli prowadziłeś kampanie świąteczne w latach ubiegłych to jesteś w dobrej sytuacji. Przygotuj samodzielnie lub poproś Twojego analityka o przygotowanie odpowiedniego raportu. Na co zwracać uwagę?

  • najlepiej konwertujące słowa kluczowe, grupy produktów, rodzaje promocji
  • grupy odbiorców i ich cechy kluczowe,
  • najbardziej efektywne kanały płatne i niepłatne (SEM, social, afiliacje, email, direct etc.)
  • sposób komunikacji,

Odpowiedz sobie również na podstawowe pytania:

  • Jak zachowywali się moi klienci w zeszłym roku?
  • Z jakich urządzeń i źródeł ruchu  przychodzili moi klienci w zeszłym roku?
  • Która kreacja konwertowała w zeszłym roku najlepiej?

Pamiętaj tylko aby w trakcie analiz oddzielić działania pozyskujące ruch od działań remarketingowych. Co innego przekona klienta do wejścia na stronę i zapoznania się z produktem a co innego do powrotu do porzuconego koszyka.

Pozyskaną wiedzę wykorzystaj do przygotowania efektywnej strategii uwzględniającej każdy etap ścieżki zakupowej klienta.

Przykład lejka zakupowego wraz z narzędziami (źródło: Ambercreative)

Przykład lejka zakupowego wraz z narzędziami (źródło: Ambercreative)

Zadbaj o komunikację i grafiki

Przygotowanie porządnej kampanii w 2018 roku to ciężka praca – Twoja i zespołu (jeśli taki masz). Jeśli w swoich działaniach uwzględniasz różne platformy społecznościowe to Twój grafik i/lub motion designer będzie miał sporo pracy. Każde umiejscowienie reklamy na każdym z portali to inna specyfikacja. Na samym tylko Facebooku będziesz potrzebował przynajmniej 4-5 różnych grafik, a mówimy tylko o reklamach statycznych.

Jeśli chcesz poznać szczegółowe wymagania Facebooka co do specyfikacji grafik, to sprawdź poradnik specyfikacji reklamowej na Facebook i Instagramie.

Poradnik z pełną specyfikacją grafik i video (źródło: newsfeed.pl)

Poradnik z pełną specyfikacją grafik i video (źródło: newsfeed.pl)

Nie zapominajmy także o personalizacji. Nie żyjemy w latach ‘80 ubiegłego wieku. Klienci Twojego sklepu to najczęściej bardzo niejednorodna grupa z różnymi motywacjami do zakupu. Dlatego zanim przygotujesz choćby szkic swojej komunikacji przygotuj profile najczęstszych typów Twoich klientów (buyer personas).

Wiemy, prowadzisz biznes i nie masz czasu na “psychologiczne bzdury”. Zanim jednak przejdziesz dalej przypomnij sobie, ile razy widziałeś reklamę, która próbowała rozwiązać problem, którego nie masz? Albo odwoływała się do zupełnie nietrafionych sytuacji z Twojego życia?

Nie powielaj tych błędów.

Jeżeli chcesz aby klient w ogóle odwiedził Twój sklep po zobaczeniu Twojej reklamy to muszą się wydarzyć 2 rzeczy:

  1. Forma i tematyka reklamy muszą:
    • adresować aktualny problem Twojego klienta,
    • być dostosowane do etapu zakupowego w którym się znajduje (patrz lejek powyżej)
    • uwzględniać motywację klienta do rozwiązania jego problemu.
  2. Kreacja powinna być atrakcyjna i dostosowana w formie do etapu zakupowego i urządzenia na którym będzie wyświetlona

Przygotowanie buyer personas i precyzyjnego lejka zakupowego dla Twojego sklepu to ważny proces. W innym przypadku możesz się dziwić czemu “Twoja reklama się nie klika”. Jeśli nie wiesz od czego zacząć to polecamy ten artykuł lub ten. Dzięki nim przygotowanie profili Twoich typowych klientów powinno być o wiele prostsze.

Przykładowa buyer persona sklepu internetowego Munro Shoes (źródło: Sellbrite)  

Przykładowa buyer persona sklepu internetowego Munro Shoes (źródło: Sellbrite)

Video warte 1000 słów

Przygotowując kreacje warto także pamiętać o video. Nie daj się jednak nabrać na powszechne szaleństwo, nie przygotowuj video tylko dlatego, że wszyscy mówią, że trzeba je mieć. Video samo z siebie nie jest ani lepsze ani gorsze niż inne formaty. Kluczem jak zawsze jest przygotowanie kreacji atrakcyjnej dla Twojej grupy docelowej. Kreacji, która wnosi wartość na danym etapie ścieżki zakupowej Twojego klienta. Wspominamy o tym byś nie był zaskoczony, że video zakupowe skierowane do klientów, którzy dopiero zapoznają się z Twoją marką nie generuje tony zamówień w systemie.

gdy już wiesz do kogo, kiedy i co chcesz powiedzieć nadchodzi czas produkcji. Etap bardzo ważny bo konkurencja będzie duża i na słabe video nie ma miejsca. Jak zatem przykuć uwagę użytkownika? Zastosuj kilka prostych zasad a Twoje szanse powinny znacząco wzrosnąć:

  • optymalna długość video to 3-10 sekund. Jeśli robisz materiały dłuższe niż 10 sekund (nie polecamy) to dołóż starań by pierwsze 10 sekund robiło największe wrażenie,
  • wyraźny branding widoczny przez cały czas trwania,
  • atrakcyjny, specjalnie przygotowany materiał,przede wszystkim bez dźwięku (85% użytkowników mobilnych nigdy go nie włącza),
  • przygotuj zarówno wersję poziomą jak i pionową video (mobile),
  • zrób test video wśród potencjalnych klientów (np. wykorzystując to narzędzie). Jeśli nie masz takiej możliwości to pokaż swoje video przyjaciołom, rodzinie i znajomym i zapytaj o odczucia. Możesz się zdziwić jak bardzo różnią się od Twoich. Postaraj się jednak uniknąć klasycznego błędu, którego nie ustrzegli się nawet najwięksi marketerzy – Twoje video ma się podobać Twoim klientom, nie Tobie czy prezesowi.

Przygotowywanie spersonalizowanych, dobranych pod urządzenia mobilne materiałów video to żmudny proces jednak możesz na tym tylko zyskać. W tym zakresie naprawdę nie warto chodzić na skróty.

Jak tworzyć kreacje w okresie świątecznym, źródło: Facebook

Jak tworzyć kreacje w okresie świątecznym, źródło: Facebook

Dla inspiracji kilka video, które naszym zdaniem dobrze wykorzystały pierwsze 10 sekund swoich materiałów video by zrobić wrażenie i przykuć uwagę. Wyłączcie dźwięk w Waszym urządzeniu i sami zobaczcie.

Warto przejrzeć także tą galerię video na Facebooku – Facebook Video Ad Examples

Krok 2 – zbuduj zaangażowanie przed świętami

Pozyskiwanie klientów bezpośrednio w trakcie promocji jest istotne. Problem jedynie w tym, że w okresie świątecznym będziesz się “boksować” z liczną, silną i być może lepiej przygotowaną finansowo konkurencją. Stawki pójdą w górę, rywalizacja będzie zaciekła a Ty będziesz się dwoić i troić by jednocześnie nie oddać pola rywalom a jeszcze zachować przynajmniej marginalny profit.

Nie warto się tak męczyć.

Jeżeli czytałeś nasze porady na Black Friday i Cyber Monday to uruchomiłeś działania nakierowane na nowych klientów dużo wcześniej i zebrałeś dane do remarketingu dużo taniej Możesz zatem pominąć ten rozdział.

Jeśli nie czytałeś to zdradzimy Ci “tajemnicę” – pozyskanie ruchu w święta będzie trudne i horrendalnie drogie. Twoja konkurencja będzie się nawzajem licytować o wyświetlenie reklamy temu samemu klientowi, naturalnie podbijając koszty dotarcia.

Nie rób tak.

Po pierwsze to nieefektywne, po drugie stresujące, po trzecie możesz zwyczajnie nie dać rady kosztowo dotrzymać tempa konkurencji z wyższymi budżetami.

Zamiast tego:

  1. Już teraz rozpocznij szerokie działania budujące markę i/lub pozyskujące klientów (prospecting).
  2. W kolejnym kroku stwórz panelu Facebooka niestandardowe listy odbiorców z ludzi, którzy widzieli Twoje reklamy.
  3. Jeśli prowadziłeś w listopadzie i październiku działania na Facebooku to wykorzystaj także dane z tych kampanii.
  4. W grudniu uruchom działania remarketingowe do wcześniej stworzonych grup

Takie podejście powinno Ci pomóc nowych klientów. Nie będzie to co prawda tak tanie jak gdybyś zaczął działać w październiku ale i tak powinno być taniej niż w grudniu. Koszt kampanii listopadowych podbiją trochę kampanie Black Friday / Cyber Monday ale prawdziwy “szał” i tak zacznie się w grudniu.

Przy dobrze przemyślanej i przeprowadzonej kampanii powinieneś zaoszczędzić trochę budżetu, który będziesz mógł wykorzystać w kampaniach remarketingowych gdy świąteczna gorączka zakupowa będzie w pełni. Koszt kampanii remarketingowej będzie napewno wyższy niż normalnie (konkurencja nie próżnuje) natomiast całościowy ROAS (Return On Ad Spend) również powinien być znacząco wyższy.

Średni koszt za kliknięcie w podziale na miesiące (źródło: Adespresso)

Średni koszt za kliknięcie w podziale na miesiące (źródło: Adespresso)

Mailing ma się bardzo dobrze

Mailing choć wielu skazywało go na rychłą śmierć ma się dobrze. Nic też nie wskazuje na to, żeby miał w najbliższym czasie zniknąć.

Ocena efektywności poszczególnych kanałów w mediach cyfrowych (źródło: Smart Insights)

Ocena efektywności poszczególnych kanałów w mediach cyfrowych (źródło: Smart Insights)

Podobnie jak w przypadku kampanii na Facebooku, komunikację emailową powinieneś rozpocząć już teraz. Nie bądź jednak nachalny. Twoi klienci dopiero zaczynają sobie uświadamiać, że święta już wkrótce. Nie warto zatem pokazywać im choinki i prezentów. Podobnie jak w przypadku innych kanałów także email powinien być elementem przemyślanej strategii.

Gdy zarówno strategia, komunikacja i kreacje do mailingu są już na miejscu zadbaj o odpowiednią segmentację Twojej bazy np.:

  • często powracający klienci
  • klienci kupujący prezenty
  • osoby, które nic nie kupiły
  • użytkownicy, którzy porzucili koszyk
  • osoby, które jeszcze nigdy nie otworzyły od Ciebie wiadomości

Kryteriów może być o wiele więcej. To jak powinieneś posegmentować Twoją bazę będzie zależało od specyfiki Twojej branży. Pamiętaj jednak, że komunikacja do każdego z segmentów powinna być inna. Dla przykładu osoby ignorujące Twoje maile mogą wrócić gdy np. zaoferujesz im darmową wysyłkę. Z kolei klient szukający prezentu może być zainteresowany opcją darmowego pakowania w ozdobne pudełko.

Krok 3 – maksymalizuj działania reklamowe

W okresie świątecznym warto wytoczyć cały dostępny arsenał reklamowy. Oprócz standardowych kanałów, takich jak mailing czy wyszukiwarki, warto na koniec 2018 roku przetestować najnowsze reklamowe możliwości Facebooka. Oprócz standardowych reklam na portalu w Twoim zestawie zdecydowanie powinny się znaleźć:

  • Instagram
  • Facebook Stories
  • Instagram Stories
  • Messenger

Ludzie kochają Stories

Jeśli pojęcie Stories nie obiło Ci się choć o uszy to znak, że masz bardzo dużo do nadrobienia. Stories czyli relacje na Instagramie i Facebooku przebojem wdarły się na salony. Niepodzielnie królują w wynikach testów, podwyższając marketingowe wyniki wielu marek. Sam Facebook przyznał, że bieżący wzrost ich platformy jest w dużej mierze oparty o ten właśnie format. Sukces Stories bierze jest ściśle powiązany z trendem video, jaki obecnie jest zauważalny w social media.

400 milionów potencjalnych klientów to argument przemawiający nad pochyleniem się nad tym formatem. Jeśli chcesz stworzyć świetne Stories ale nie wiesz od czego zacząć zajrzyj na Instagram Story School. Jest to oficjalna platforma stworzona przez Facebooka, której cel można opisać jako “od zera do Stories bohatera”.

Messenger – nic nie zastąpi bezpośredniej komunikacji

Jak podaje Facebook, klienci wymieniają z markami 10 miliardów wiadomości miesięcznie. Co więcej okazuje się, że użytkownicy wielokrotnie częściej wolą się wymienić linkiem ze znajomymi w Messengerze niż opublikować go bezpośrednio na Facebooku. Ta zmiana w sposobie z korzystania z mediów społecznościowych pokazuje, że użytkownicy cenią są kontakt “1 na 1”. Messenger to świetna platforma, przez którą możesz angażować potencjalnych klientów do zakupu w Twoim sklepie.

Podstawową funkcjonalnością jest oczywiście oferowanie pełnego wsparcia, odpowiadania na zapytania i problemy użytkowników. W gorącym okresie świątecznym może być to kluczem do przewagi nad konkurencją. Jeśli do tej pory tego nie robiliście to Newsfeed podpowie Wam kilka podstaw.

Możesz również pójść o krok dalej i uruchomić bota, który będzie automatycznie wchodził w interakcję z klientami, przesyłał im najciekawsze oferty i informował na bieżąco o zniżkach. Możesz również, bezpośrednio w Messengerze, zbierać biznesowe leady w zamian za zniżkę na zakupy czy specjalną ofertę dotyczącą kosztów wysyłki. Pozyskane kontakty zaprocentują w przyszłości!

Jeśli chodzi o tworzenie botów na Messengerze, to ograniczeniem jest tylko i wyłącznie wyobraźnia. Bądź jednak przygotowany na sytuacje, w których Twoi (potencjalni) klienci będą chcieli porozmawiać z żywym człowiekiem. Czasami nawet najlepszy bot to za mało.

Kreatywne wykorzystanie bota na Messengerze; źródło: Chatbotmagazine.com

Kreatywne wykorzystanie bota na Messengerze; źródło: Chatbotmagazine.com

Reklamuj się dynamicznie!

Reklamy DPA, czyli dynamiczne reklamy produktowe, to świetne narzędzie do promocji w okresie świątecznym. Reklamy te są automatycznie uaktualniane, a wszelkie informacje pobierane są z wgranego wcześniej katalogu produktów.

Musisz jednak zadbać o to, aby reklamy produktowe były interesujące wizualnie. Wciąż wielu reklamodawców korzysta ze statycznych zdjęć produktów na białym tle. Czy jest to błąd? Oczywiście, że nie, ale jeśli zależy Ci na niskich kosztach i wysokiej skuteczności, to poświęć trochę czasu na przygotowanie wyróżniających się kreacji dynamicznych. Wbrew pozorom nie jest to trudne – podstawowa znajomość Photoshopa w zupełności wystarczy. Social Media Examiner przygotował na ten temat świetny poradnik, krok po kroku.

 

 

 

Przykład dynamicznej reklamy ze zdjęciem produktu, ceną i odnośnikiem do sklepu; źródło: Sustain Agency

Przykład dynamicznej reklamy ze zdjęciem produktu, ceną i odnośnikiem do sklepu; źródło: Sustain Agency

 

Przykład dynamicznej reklamy z ramką na Black Friday (źródło: Social Media Examiner)

Przykład dynamicznej reklamy z ramką na Black Friday (źródło: Social Media Examiner)

DPA to również podstawa remarketingu, czyli powrotu z komunikatem do klienta. W okresie świątecznym to na czym pewnie będzie Ci zależeć najbardziej to przekonanie do zakupu osób, które porzuciły koszyk zakupowy. W tym przypadku warto skorzystać z kilku różnych grup i uruchomić kampanię z komunikatem, który zachęci do powrotu do sklepu i dokończenia zakupów. Mogą to być np. takie osoby jak:

  • Dodali do koszyka, ale nie kupili
  • Dodali do koszyka w ciągu 7 dni
  • Odwiedzili stronę produktu
  • Osoby podobne (lookalike) do osób, które zakupiły wcześniej na Twojej stronie

Jeżeli dotarłeś do tego momentu to po pierwsze gratulacje. Po drugie wiesz już jakie są najczęstsze powody porzuceń koszyka zakupowego (pisaliśmy o nich wcześniej). Uruchamiając kampanię remarketingową weź je pod uwagę i zaoferuj odpowiednią dla każdego z nich wartość dodaną.

Nie przejmuj się jeśli nie masz pojęcia od czego zacząć przygodę z reklamami. W sieci znajdziesz wiele poradników, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces konfiguracji DPA. My polecamy wstęp do DPA.

Nie trać nerwów – zautomatyzuj Twoją kampanię

Święta to okres dynamiczny, podczas którego marketerzy dwoją się i troją, żeby stawić czoła wyzwaniom stawianym przed końcem roku. Być może jeszcze jeszcze szykujesz się na Black Friday, teraz świąteczny szał zakupów, potem noworoczne wyprzedaże. Jak to wszystko ogarnąć? Jeśli opierasz swoje działania o Facebooka to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: zastosuj reguły automatyczne.

Reguły automatyczne to potężne narzędzie, które pozwoli Ci spokojnie poprowadzić kampanie bez obaw, że przekroczysz założony budżet. Warto z góry ustawić „parametry sukcesu” i ustalić reguły, które automatycznie będą wyłączać zestawy reklamowe, których parametry nie mieszczą się w założonym przedziale. Na przykład – jeśli wiecie, że na reklamę w tym okresie możecie wydać 5000 EUR i ani eurocenta więcej to poniższa reguła może Wam zaoszczędzić dużo nerwów.

Zwiększ świąteczną sprzedaż w 4 krokach

Krok 4 – idź za ciosem

Świąteczna gorączka się kiedyś kończy. Nie znaczy to jednak, że dla Ciebie nastał czas “odcinania kuponów”. Nie po to tak długo planowałeś strategię, aby jedyne co zyskać po Bożym Narodzeniu, to przestrzeń w magazynie. Kończący się sezon świąteczny i zbliżający się Nowy Rok, to świetna okazja, aby potrzymać sprzedaż i aktywować nowych klientów.

  1. Celuj w nowo pozyskanych klientów – odnajdź osoby, które w okresie wyprzedaży dokonały u Ciebie zakupów. Potrzebne dane może dostarczyć Ci piksel Facebooka lub inne aplikacje analityczne lub marketingowe. Wykorzystaj zebrane dane do zbudowania niestandardowych grup odbiorców na Facebooku (Custom Audience) i wróć do Twoich nowo pozyskanych klientów z odpowiednio dopasowaną komunikacją. Mając takie dane nie zapomnij również o stworzeniu grupy użytkowników podobnych (Lookalike Audience). Taka grupa może się okazać wyjątkowo atrakcyjnym źródłem nowych klientów.
  2. Pobaw się w cross-sell lub upsell – klientom, którzy dokonali zakupów w Twoim sklepie, zaproponuj lepszy produkt z danej kategorii lub produkt komplementarny (np. do kupionego telefonu zaproponuj etui). Najlepiej naszym zdaniem do tego zadania nadadzą się reklamy dynamiczne na Facebooku. Jak przygotować je łatwo, szybko i tak aby były atrakcyjne dla klienta mogliście przeczytać chwilę wcześniej.
    Tworzenie grupy odbiorców do cross-sellingu na Facebooku

    Tworzenie grupy odbiorców do cross-sellingu na Facebooku

  3. Skup się na konwersjach – klient po świętach będzie znał już Twoją markę, a nawet produkty, które oferujesz. Stawia Cię to w świetnej sytuacji, w której cała Twoja energia może być skupiona na pozyskaniu konwersji.

Podsumowanie

Okres świąteczny to niesamowita okazja na komunikację z klientami oraz podniesienie wyników sprzedażowych firmy, które mogą gwarantować sukces w skali całego roku. Mimo, że większość wyprzedaży będzie miała miejsce między listopadem a grudniem, to porządną strategię należy zawsze przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem. Nie przejmuj się jeśli dopiero zaczynasz działania lub nie są one tak skoordynowane jakbyś tego chciał. Wdrożenie choćby części naszych porad powinno zdecydowanie poprawić Twoje wyniki w tym okresie. A w następnym roku, bogatszy o nowe doświadczenia, zaczniesz przygotowania wcześniej.

Szymon Szott & Olgierd Nowakowski
Business Factory & ROI Hunter

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares