Jak testować skuteczność Twoich treści społecznościowych?

Szymon Szott

9. 7. 2018Porady

Skąd czerpać wiedzę na temat skuteczności contentu publikowanego przez Twoją markę w mediach społecznościowych? Odpowiedź wydaje się banalna i oczywista – testując. Musisz jednak wiedzieć co i w jaki sposób powinieneś testować.

Jeśli prowadzisz działania biznesowe w mediach społecznościowych, po prostu musisz testować. Pomijając ten podstawowy proces wiele tracisz. Różne typy postów będą generować odmienne statystyki, dlatego musisz dopasować udostępnianą przez siebie treść w celu zmaksymalizowania zasięgu i zaangażowania odbiorców. Kto wie czy Twoja grupa docelowa nie będzie chętniej odpowiadała, np. na materiały wideo, niż infografiki?

Jednakże, dopasowanie typu treści do działań marki to tylko wierzchołek góry lodowej. Wiele innych elementów składa się na sukces strategii działań w social mediach. One też wymagają osobnych testów i optymalizacji. Podstawową składową jest chociażby czas publikacji uzależniony od Twojej grupy docelowej.

Możesz również wykorzystać testy A/B – piszemy o nich tutaj!

Przygotuj plan działania

Zanim zaczniesz cokolwiek testować, musisz wiedzieć co tak naprawdę chcesz badać, jak to robić i co przez to wszystko zamierzasz osiągnąć. Oto nasze porady w tym temacie:

  • Czas publikacji

Tak jak wspomniałem, jedną z podstawowych rzeczy do optymalizacji jest czas publikacji. Będzie on mocno uzależniony od Twojej grupy odbiorców. Na przykład, jeśli tworzysz treści dla osób aktywnych zawodowo, możesz chcieć wpasować się z publikacjami w ich harmonogram dnia. Jak powszechnie wiadomo, określone pory dnia lub tygodnia mogą być lepsze, jeśli zależy Ci na dużych zasięgach.

Naszym zdaniem jest to pierwszy element, który musisz przetestować. Publikuj więcej treści o różnych porach tygodnia i doby – przeanalizuj wyniki i wybierz te, które przynoszą Ci najwięcej zysków.

  • Wezwij do działania

Suchy tekst może okazać się mniej efektywny, niż ten okraszony “wezwaniem do działania”. Nie krępuj się przed zaproszeniem swoich odbiorców do dyskusji, pozostawienia komentarza lub udostępnienia Twojej treści. Przetestuj, która z tych opcji przynosi zamierzone efekty.

  • Treści efektowne wizualnie

Kolory grają szczególną rolę w psychologii marketingu. Zmieniając efekty wizualne, którymi atakujesz odbiorcę treści, możesz osiągnąć różny odzew. Sprawdź co gra największą rolę dla Twoich odbiorców, w jakie materiały chętniej będą wchodzić.

  • Ton wypowiedzi

Twoi odbiorcy mogą preferować określony sposób wypowiedzi w treściach Twojej marki. Niektórzy będą chętniej wybierać te napisane w sposób formalny, profesjonalny. Inni zaś swobodniej będą czuć się czytając luźny ton wypowiedzi. Upewnij się co jest najchętniej czytane – testując reakcje na treści w różnych stylach.

Określ czas trwania testów i cele

To jak długo będziesz testował nowe funkcjonalności zależy w dużej mierze od liczebności grupy odbiorców. Ta większa szybciej da Ci potrzebne dane, mniejsza może wymagać o wiele dłuższych testów, aby w ogóle odnotować oczekiwane wyniki.

Ustal też, co będzie punktem odniesienia Twoich testów. Możesz oczekiwać, na przykład:

  • wzrostu liczby odbiorców,
  • wzrostu sprzedaży,
  • większego zaangażowania na stronie,
  • zapisów do newslettera.

Zapisz jakie wartości uzyskujesz teraz i skonfrontuj je z wynikami testów.

Testuj różne platformy

W obecnych czasach, przeciętny użytkownik posiada wiele kont na portalach społecznościowych – mądrym wyborem dla Twojej marki będzie pojawiać się na większości z nich. Typ medium, z którego postujesz, również jest wartościowym obiektem testowym. Przykłady:

  • Pinterest – testuj udostępnianie infografik,
  • Facebook – testuj skuteczność swobodnego tonu, materiałów wideo,
  • Instagram – testuj udostępnianie treści generowanych przez odbiorców, swobodny ton,
  • LinkedIn – sprawdź skuteczność profesjonalnego podejścia, tonu.

Podążaj za trendami

Społeczeństwo od zawsze podąża za trendami, tak samo jak media społecznościowe. Co dzień powstają nowe strategie działania oparte na zmieniających się zachowaniach i zapotrzebowaniach klienta. Dobrym przykładem jest reklama wideo, która zyskała na popularności w ostatnich kilku latach. W swoich testach weź pod uwagę panujące obecnie trendy – możesz szukać ich podglądając działania liderów w Twojej branży.

Wszystko zaczyna się od szczegółowych, żmudnych testów, ale zdecydowanie gra jest warta świeczki. Pamiętaj, że testy nie muszą być złożone, ale ważnym jest, aby dawały cenny feedback o Twoich działaniach. W efekcie końcowym przełoży się to na lepsze rezultaty z wysiłku włożonego w promowanie treści w mediach społecznościowych.

To Cię może zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares