5 pomysłów na efektywne wykorzystanie transmisji na żywo na Facebooku

11. 6. 2018Porady

W walce z nieustannie malejącym zasięgiem i w pogoni za zwiększeniem zaangażowania, warto wykorzystywać formaty promowane przez Facebooka. Jednym z nich bez wątpienia jest transmisja na żywo. Jak wykorzystać streaming live, by zbudować na swoim fanpage zaangażowaną grupę odbiorców?

Transmisje na żywo, choć nie są już nowością, to wciąż nie są powszechnie wykorzystywane przez firmy. Większości z nich brakuje przede wszystkim pomysłów na efektywne wdrożenie relacji live do strategii komunikacji na Facebooku. Dlatego poniżej znajdziesz 5 pomysłów na wykorzystanie transmisji na żywo, które warto wypróbować/na stałe wprowadzi do Facebookowej komunikacji.

1. Q&A

Budowanie wizerunku eksperckiego poprzez sesję Q&A to znakomite rozwiązanie. Można to rozegrać w różnoraki sposób:

  1. Pytania i odpowiedzi dotyczące nowego produktu
  2. Sesja Q&A z influencerem branżowym zaproszonym do firmy
  3. Kwestie poradnikowe, czyli wszystko wokół usługi marki czy optymalnego użycia produktu

Dla przykładu. Jesteś guru reklam Facebookowych, takim odpowiednikiem Artura Jabłońskiego. Dostajesz mnóstwo pytań w wiadomościach prywatnych czy w komentarzach na blogu. Facebook wprowadza nowy format reklamowy, który rodzi wiele niewiadomych co do kreacji czy optymalnego umiejscowienia reklamy. Dlaczego nie rozegrać tego za pomocą sesji Q&A dedykowanej danemu tematowi, np. wykorzystaniu dynamicznych wideo kolekcji?

Są dwie metody, żeby dobrze zorganizować sesję Q&A, w dużej mierze uzależnione od tego, jak dużą i aktywną grupę odbiorców mamy. Jedna to poproszenie użytkowników o wcześniejsze podsyłanie pytań. To opcja o tyle łatwiejsza, że pozwala na spokojne przygotowanie odpowiedzi. Drugie rozwiązanie to odpowiadanie na bieżąco – planujemy sesję pytań i odpowiedzi na 17:00 w najbliższy czwartek, a potem czekamy na kolejne pytania już w trakcie transmisji. To jednak możliwe tylko w przypadku większych fanpage, z zaangażowaną grupą odbiorców, która działa na bieżąco i śledzi poczynania marki/influencera. Inaczej może skończyć się na dwóch pytaniach na krzyż i w rezultacie klęską.

Tego typu interakcja zbliża także użytkowników do marki/osoby, a to przecież na uczuciach i relacjach bazuje nowoczesny marketing.

2. Wywiad

Wywiad można przedstawić na wiele różnych sposobów. Tradycyjna forma tekstowa, nagrany i zmontowany wywiad wideo lub też po prostu sama wersja dźwiękowa jako podcast. Można też zaryzykować i przeprowadzić rozmowę podczas transmisji na żywo.

W tym wypadku jest to o tyle trudniejsze, że wywiad idzie na żywo. Nie ma miejscu na czarowanie za pomocą montażu czy liczne duble. Trzeba się dobrze czuć przed kamerą i być pewnym swojej wiedzy, a także pewnym swojego rozmówcy. Spektakularne wpadki są niedopuszczalne, bo wszystko będzie transmitowane na żywo i może skończyć się wizerunkową katastrofą w postaci negatywnego virala. Ale do odważnych świat należy, prawda?

Warto zachęcić do interakcji także użytkowników. Może pomogą przygotować pytania przed wywiadem, jeśli wcześniej go zapowiemy? Rzucą ciekawe tematy, które urodzą się podczas dyskusji? Możliwości kreatywnego zaangażowania odbiorców podczas wywiadu jest mnóstwo.

3. Relacje z wydarzeń

Jako specjalista do spraw marketingu masz wystąpienie na dużej konferencji. Zyskałeś przez to dostęp za kulisy i na wyciągnięcie ręki masz extra materiały, interesujące dla Twojej grupy odbiorców. Dlaczego nie pokazać tego transmisją na żywo?

Pokaż, jak przygotowujesz się do wystąpienia, jak wygląda widok ze sceny i przedstaw materiałem wideo atmosferę wśród innych prelegentów. Opowiedz o swoich uczuciach i pokaż swoją “ludzką twarz”. Napisz o swoim pomyśle na wydarzeniu, a zyskasz odbiorców ze swojej grupy docelowej, których transmisjami na żywo możesz przyciągnąć do śledzenia fanpage/bloga na stałe.

4. Webinar

Ludzie są skorzy do nauki i chcą poszerzać swoją wiedzę. Regularnie szukają kolejnych szkoleń czy kursów, które pomogą im rozwijać umiejętności. Wykorzystaj nowoczesny format nauczania internetowego w postaci webinaru na żywo.

Oczywiście wymaga to dobrego przygotowania się i ogromnych pokładów wiedzy, by przygotować rzeczywiście wartościowy webinar. Jeśli jednak masz ciekawy i aktualny temat (np. znaczenie RODO dla Facebooka) to przeprowadź darmowe szkolenie online, by zdobyć nowych fanów. Bez wątpienia podbudujesz w ten sposób swój wizerunek eksperta.

5. Życie firmy

W transmisjach na żywo można wprowadzić także aspekt employer brandingu. Masz w biurze fajny zespół, tworzycie rozwijające projekty, a atmosfera jest świetna niczym w ogłoszeniach o pracę? Podziel się tym z innymi!

W ten sposób nie tylko tworzy się wizerunek firmy przyjaznej pracownikowi, ale także robi dobre wrażenie na potencjalnym zleceniodawcy. Niech zobaczy, jacy super ludzie pracują w Twoim biurze, jaki mają entuzjazm, wiedzę i jaką wykazują się kreatywnością na co dzień. Wszyscy chcą pracować z fajnymi ludźmi. Tak, zleceniodawcy też.

Ogromnym plusem transmisji na żywo jest to, że bez problemów można je zapisać na dysku i wykorzystać recykling treści. Wcale nie muszą to być treści efemeryczne, szybko znikające ze świadomości odbiorców. Dla przykładu wywiad – przygotowujesz się do niego godzinami, pieczołowicie dbasz o wartość merytoryczną i techniczną, więc szkoda byłoby ograniczyć się do godzinnej transmisji na żywo i niepublikowania rozmowy nigdzie indziej. Dzięki opcji zapisu, możesz spokojnie uploadować wywiad także na inne kanały np. Youtube czy Vimeo lub też wyciąć sam głos i z rozmowy zrobić podcast. Poprzez taką dystrybucję contentu zwiększamy szanse, że dotrzemy do różnych grup odbiorców, a jednocześnie mamy pewność, że odpowiednio wykorzystaliśmy jakościowy materiał.

A czy Ty wykorzystujesz transmisje na żywo w swojej firmie? Jaki masz na nie pomysł? Pokaż nam relacje live, które Cię inspirują i realnie zwiększają zaangażowanie fanpage!

To Cię może zainteresować:

Komentarze

Shares